Hvad er den der blå, lysende dims, der pludseligt står på Valby station og i bus 3A?
Det er såmænd en rejsekortsbipper, der endelig er blevet tændt for i København.
Det omstridte billetprojekt havde den 15. august sin store debut i hovedstaden, men der blev gået meget stille med dørene omkring premieren.
"Vi har lavet det, vi kalder en 'silent opening'. Vi har bare taget hætterne af og tændt. Det er primært for at få erfaring. Vi tager hele udrulningen i små skridt, så vi hele tiden kan give vejledning til kunderne," siger Bjørn Wahlsten, der er administrerende direktør for Rejsekort A/S til Newspaq.
I den første uge blev kortet brugt 1.000 gange på rejser til, fra og i København.
Og det er nok en rigtig god idé at starte stille og roligt ud, mener betalingskortekspert og seniorpartner i det teknologiske konsulentfirmaet PlusCon, Henning N. Jensen.
"Der er stadig væk stor tvivl om, computersystemet, der ligger bag rejsekortet, er robust nok til at klare de mængder af transaktioner, der kommer, når man åbner i København," siger han og refererer til de mange problemer, rejsekortet har været ude for.
Rejsekortet A/S erkender problemerne, der blandt andet har betydet, at kortet er forsinket med fem år (systemet skulle have virket i hele Danmark i 2009) Men det er slut med det nu, forsikrer Bjørn Wahlsten.
"Der har været kritik af de indledende faser, og hvordan vi har styret det i forhold til vores leverandører. Systemet, som det er i dag, fungerer. Vi er fuldt ude, og i næste måned passerer vi en million rejser på kortet. Det, rejsekortet kan i Danmark, er betydeligt mere, end hvad de kan i andre lande," understreger han.
Trods de forsikringer er Henning N. Jensen spændt på at se, hvad der sker, når hele københavnsområdet får mulighed for at bruge rejsekortet i november.
"Problemet er, at når rejsekortet kommer til København, så kan man ikke tage små skridt. Man er nødt til at lukke alle stationer op, for at folk vil bruge det," påpeger han og understreger, at det er vigtigt, at Rejsekortet bliver ved med at tage små skridt og skrue ned for markedsføringen.
"Hvis der kun er 50.000 mennesker for eksempel, der har kort, når dagen kommer, så er der begrundet håb om, at baggrundssystemet kan klare den mængde transaktioner," siger Jensen.
Indtil man åbner rejsekortet fuldstændigt er det kun muligt at bruge bipperne til regional- og IC-toge på Valby, Hovedbanen, Nørreport og Østerport. I bus 3A og 250S, kan du også bippe dig ind på den blå stander.
Forventningen er, at rejsekortet er fuldt rullet ud i slutningen af 2012. I sidste ende skal det erstatte papklippekort og månedskort, men ikke almindelige enkeltbilletter.
Ifølge Henning N. Jensen kan det dog sagtens være, at det først bliver i 2013 eller 14, at kortsystemet er 100 procent oppe at køre.