Kan følelsesladet reality-tv få flere folk til at gå i teatret?
Spørger man teaterfolk på Londons berømte West End-teatre, er svaret et rungende klart yes .
Sidste år steg teatrenes salg af musicalbilletter med 19 procent, og det samlede billetsalg steg med 10 procent til 13,6 millioner solgte billetter.
Og Londons teaterverden er ikke i tvivl om, at den stigende succes skyldes populære realityshows som BBC s How Do You Solve a Problem like Maria , hvor førstepræmien var en rolle som Joseph i Andrew Lloyd Webbers Joseph and the amazing Technicolour dreamcoat og showet Any Dream Will Do , hvor vinderen fik hovedrollen i musicalklassikeren The Sound of Music .
Samme udvikling er måske på vej til dansk teaterliv, der længe har haft svært ved at hive unge i teatret. Teatret Gasværket står bag musicalen Elsk mig i nat , hvor skuespillerne er rekrutteret igennem et realityshow, der vises live på Kanal 5 til februar. Jon Stephensen, der er teaterdirektør på Gasværket, er gået ind i projektet i håb om at lokke flere unge i teatret, som det er sket i England.
»Hele idéen med musicalen er at lave en musikforestilling, der appellerer til unge. Og hvis man skal have fat i de unge, så skal man spille på deres banehalvdel. Og Kanal 5 har 150.000 seere blandt unge.«
Jon Stephensen er ikke den eneste, der tror på projektet. Lektor i teatervidenskab Michael Eigtved er ikke i tvivl om, at talent-realityshows kan være med til at øge dansk teaters popularitet.
»Inden for teater er der mange former, der blander teater og virkelighed sammen. Og det er også de virkemidler, man ser i reality-tv. Så jeg tror sagtens, at et realityshow som ’Elsk mig i nat’ kan få en ny målgruppe til at gå i teatret.«
Teater kan lære af tv
Med Gasværkets nye satsning er det første gang, et teater tv-transmitterer deres auditions. Men ifølge Michael Eigtved kan dansk teater måske ligefrem lære noget af reality-tv.
»De populære genrer har altid lært af hinanden, og de første mange år var film jo filmede teatermusicals. Men tv er godt til at lodde, hvad stemningen er i et samfund, og det kan teaterfolk godt lære noget af.«
Ifølge Jon Stephensen handler satsningen med Elsk mig i nat især om at åbne teatret for alle.
»Når folk har håbet og lidt med Paul Potts på tv, så skal de også ind og se ham. Og det er det samme, der sker med teater-realityshows. Vi skal ud over fisefornemheden, om at teater er for de få. Alle betaler jo til teatret over skatten, så hvorfor skal de ikke også se det.«
Londons West End-teatre har oplevet en stigning på 10 procent i billetsalget.
Inden for musicals er billetsalget steget med 19 procent.
Det er især førstegangs-teatergængere, der er kommet flere af.
Elsk mig i nat -realityshowet starter på Kanal 5 til februar, og musicalen har premiere på Gasværket til november.