Ryanair kom med et frækt tilbud til de cirka 20 journalister, der tidligere på ugen var mødt op på et hotel i det indre København. Tilbuddet kom fra Ryanairs kommercielle direktør David O'Brien, som sagde:
- Vi åbner en rute op mellem København og Dublin 18. marts, og de næste tre timer sælger vi 3.000 enkeltbilletter til ruten for to kroner stykket. Hvis I gerne vil have tid til at booke nu, kan vi godt holde en pause i pressemødet.
Da ingen af de tilstedeværende journalister så ud til at få travlt med at redde sig en billet til foræringspris, fortsatte han ufortrødent pressemødet.
PR-stunt
David O'Briens tilbud kan næppe ses som andet end et stunt for at skaffe billig reklame. Og så vil det nok også provokere en del journalister, hvis han tror, at han på den måde kan 'købe' pressens vagthunde.
PR-stuntet er langt fra det eneste eksempel på, at Ryanair har sin egen måde at gå til medierne og offentligheden på.
LÆS OGSÅ: Gadedrengen fra Ryanair: Det sagde han bare ikke...
Eksempelvis blev der ved flyselskabets forrige pressemøde i København talt om den danske model for arbejdsmarkedet. Hertil sagde David O'Brien:
- Åh, du mener Helena Christensen? (verdenskendt model, red.)
Dette er blot to nylige eksempler på Ryanairs gadedrenge-facon. Tidligere har koncernens topchef Michael O'Leary ved talrige lejligheder sagt alt muligt opsigtsvækkende.
For eksempel sagde han om passagerer, der glemmer at udskrive deres boarding-kort:
- Vi synes [de] skal betale 60 euro for at være så dumme.
Klods Hans kan give pote
Den måde, som topfolkene i Ryanair, agerer på falder uden tvivl en del for brystet. Men strategien med at være klassens frække dreng - eller en moderne udgave af Klods Hans - kan sagtens give gevinst.
Det vurderer Frederik Preisler, som er direktør og partner i kommunikations-bureauet Mensch.
- Det kan meget vel være, at Ryanairs strategi er klog, siger Frederik Preisler til Avisen.dk og uddyber:
- Vi har jo tidligere set i rejsebranchen, hvordan rejsekongen Simon Spies med sine udtalelser og opførsel skabte stor opmærksomhed om selskabet Spies. Hans motto var angiveligt: Omtale er bedre end ingen omtale.
Men virker den fandenivoldske facon på danskerne?
- Ja, den stil fungerer sådan set overalt i den vestlige verden. Der er sådan lidt Klods Hans over det, og det kan mange godt lide.
Fagforeninger får kamp til stregen
Ryanairs facon giver LO-fagbevægelsen noget at se til i mediekrigen om danskernes gunst.
- På pressemødet tidligere på ugen undrede David O'Brien sig højlydt over, at dansk fagbevægelse ikke kunne finde tid til et møde. Det kan virke ufint. Men han får jo fremstillet sig selv og Ryanair som dynamisk, og dansk fagbevægelse som træg, når fagforeningsfolkene ikke kan finde tid i kalenderen, siger Frederik Preisler.
Han vurderer, at fagforeninger er oppe mod en stor modstander.
- Ryanair-folkene kan stille sig op på pressemøder og skyde fra hoften for derefter at rejse videre. De er bestemt professionelle kommunikatører, og de har tilsyneladende en meget bevidst strategi, siger Frederik Preisler.
Men al omtale er vel ikke til Ryanairs fordel?
- Tjah. Når der har været pressemøde, vil jeg tro, at de opgør medieomtalen i positiv, neutral og negativ omtale. Og jeg tror, at de er fuldstændig ligeglade med, at omtalen i Danmark måske er mest negativ. For de får jo markedsført sig selv, siger Frederik Preisler og fortsætter:
- Og hvem siger, at der ikke er nogle danskere, som falder for et tilbud om to kroner for en billet til Dublin?