Folkeskolen og dens lærere får læsset alt for meget ansvar og alt for mange opgaver over på sine smalle skuldre.
Det er den faktiske grund til, at den offentlige skole halter bagefter i forhold til privatskolerne.
Sådan lyder det fra formanden for Danmarks Privatskoleforening i dag.
"Det er ikke altid let for folkeskolen. Der er en tendens til, at alle problemer og opgaver skal løses af folkeskolen. Og det bliver de bedt om af kommuner og af staten. Der har vi klart den fordel, at vi har lov til prioritere, vi har lov til at fokusere, vi har lov til at være klare omkring det, vi mener, er den aller- allervigtigste opgave," siger formand Kurt Ernst til Newspaq.
Udmeldingen kommer i kølvandet på en rapport fra Undervisningsministeriet, som viser, at folkeskolens elevers lærer mindre end privatskoleeleverne. Samtidig er en liste over skolerne blevet offentliggjort, så man kan se, hvor børnene klarer sig bedst.
Hvis folkeskolen skal på højde med privatskolerne, skal man også droppe at føre "Google-skole, hvor man med spredt fægtning finder nogle temaer og fagområder, som man lige kan dyrke et øjeblik," mener formanden.
"Der mangler en grundig, lang, gennemgående indføring i temaer og kompetencer. Men det er ikke folkeskolens skyld. Det er fordi rammerne og vilkårene er forskellige," understreger Kurt Ernst.
Lærere og forældre vælger specifikke privatskoler ud fra den enkelte skoles prioriteringer, mener Ernst. Og det giver både gode og engagerede lærere og et vigtigt fokus på fagligheden. Noget som folkeskolen ikke har mulighed for.
"Man er meget diffus og spredt i kravene til skolen. Det kan også være omkring adfærd og opdragelse. Man siger "Det kan forældrene ikke nå, så det må skolen tage sig af". Der er en tendens til, at lige så snart der er et eller andet problem, så må skolen lige klare det. Der kan de private skoler sige mere klart, at dét her tager vi os af, og dét her tager vi os ikke af. Det er en stor frihed at have, og den er vi vældig gode til at håndtere," forklarer privatskoleformanden.
Den nye undersøgelse er ikke kun baseret på elevernes karakterer, men tager socioøkonomiske forhold og skolernes evne til at løfte elever videre i systemet med i betragtningen.