Ingen mobiltelefoner ved middagsbordet. Man sidder ikke med mobilen, når andre taler til en. Maks en times iPad om aftenen.
Lyder det bekendt med begrænsninger for skærmbrugen derhjemme? Det er sådan set en fin idé. Der er bare én ting, der er afgørende for, at det bliver en succes: At du som forælder selv lever op til dem.
- Børn lærer bedst via eksemplets magt. Det nytter ikke at stå og prædike om vigtigheden af samtale og nærvær, hvis man selv sidder og svarer beskeder på telefonen midt i familiehyggen, siger Lone Hejlskov Munkeberg, projektleder hos Medierådet for Børn og Unge.
1) Gå dine vaner efter
Sidder du med telefonen ved middagsbordet? Eller sms'er du, når I er på legepladsen?
For at sikre at dit barn lærer god digital opførsel, bliver du nødt til først at vende blikked indad.
- Første skridt må være, at man som forælder tager et grundigt kig på egne vaner relateret til digitale medier og luger ud i 'ukrudtet'. At man gør sig nogle iagttagelser om, hvornår man selv oplever, at den digitale dimension ikke er berigende, siger Lone Hejlskov Munkeberg, projektleder hos Medierådet for Børn og Unge.
2) Prioriter nærvær
Det kan være et problem ved de digitale redskaber, at børnene ikke nødvendigvis kan afkode, hvad det er, man foretager sig.
For det ser ens ud, uanset om mor spiller Candy Crush eller svarer på vigtige arbejdsmails, siger Kristine Jensen de López, professor i udviklingspsykologi på Aalborg Universitet og leder af forskningscentret Center for Developmental & Applied Psychological Science.
- Det kan barnet ikke afkode. Det kan afkode, om der er nogen, der har tid til mig og har opmærksomhed til mig. Så det, man skal være opmærksom på som forælder, er, om der bliver mindre tid til barnet, fordi der er så meget tilgængeligt, og det er så let at bruge sin tid på, siger hun og tilføjer:
- Der skal man som forælder være en god rollemodel og regulere sig, så man stadig har den tid til rådighed, hvor barnet får opmærksomhed.
Det gælder altså om at prioritere nærværet, råder projektleder Lone Hejlskov Munkeberg. Det kan være ved at lægge telefonen eller iPaden fra sig, eller man kan inddrage barnet.
3) Vær sammen om det digitale
- Digitale medier er ikke altid en solo oplevelse, ofte bringer de muligheder for masser af nærvær, som kan berige, forklarer Lone Hejlskov Munkeberg, projektleder hos Medierådet for Børn og Unge.
Så en måde at gøre det til en god oplevelse for alle er at involvere børnene i digitale aktiviteter.
4) Men alt skal ikke være fælles
Det er dog ikke løsningen altid at have barnet på skødet, mens man bruger sin telefon eller tablet.
- Børn skal ikke inviteres med til alt. Og børn skal også lære at regulere og forstå, at der er nogle ting, forældrene skal tage sig af. Og de skal lære at være tålmodige, forklarer professor Kristine Jensen de López.
Hun sammenligner det med, at man heller ikke inviterer barnet med til at læse avisen.
5) Begrænsninger skal overholdes - også af dig
Når du har gjort dig nogle overvejelser om, hvordan du ønsker at dit barn skal håndtere de sociale medier, kommer den del, der er helt afgørende for, om det bliver en succes eller ej: Du skal selv leve op til det.
- Tænk over, hvordan du ønsker, at dit barn benytter digitale medier, og praktiser det samme, Lone Hejlskov Munkeberg, projektleder hos Medierådet for Børn og Unge.
Fakta: Hvordan ser dine egne medievaner ud?
- Har i mediefri (tids)zoner derhjemme? Og overholder du dem selv?
- Sidder du stille foran computeren i mange timer uden pause?
- Er du nærværende over for dine omgivelser?
- Når familien er samlet, bruger du så din mobiltelefon til at sms'e, læse opdateringer eller besvare mails?
- Filmer du familiens små og store øjeblikke og deler dem på sociale medier?
- Fortæller du dit barn, hvad du selv laver på telefonen?
- Har du en offentlig profil eksempelvis på Facebook?
- Lægger du billeder ud af dine børn uden at spørge dem?
- Ordner du konflikter over sms eller sociale medier?
Kilde: Medierådet for børn & unges guide "Der er så meget forældre ikke forstår".
/ritzau/FOKUS