Kære medsøstre (og deres mænd): Man skal ikke tro på alt, hvad man ser og hører. Man kan ikke tabe et kilo om dagen ved at gå på ægge/grapefrugt-kur. Og man kan heller ikke få fem centimeter lange øjenvipper ved at skifte til Telescopic-mascaraen fra L Oreal.
Det vil firmaet ellers gerne bilde os ind. På reklamebillederne for mascaraen lover L Oreal "op til 60 procent" længere øjenvipper. På billedet ses en sensuel model, den spansk-fødte stjerneskuespiller Penelope Cruz, der blandt andet er kendt fra flere Pedro Almodóvar-film.
Hun har lange øjenvipper. Rigtig lange. Det er næsten for godt til at være sandt - og det er det da også. Cruz er nemlig iført falske øjenvipper, fordi mascaraen ikke kunne få dem lange nok til at sælge buskabet om "øjenvipper, der rækker efter stjernerne".
Det er fup og fidus, og så er det "vildledende markedsføring", mener den uafhængige britiske reklamevagthund Advertising Standards Authority. Især fordi det ikke fremgår af reklameteksten, at Penelope Cruz er pyntet med lånte fjer.
L Oreal forsvarer sig med, at "sådan gør alle". Men ifølge BBC lover kosmetikgiganten at rette ind efter den britiske annoncevagthunds regler i fremtiden.
Falske øjenvipper eller ej: Ingen mascara kan gøre en kornfed, dansk blondine til en laber Cruz-klon. Men mindre kan vel også gøre det. Nå.