Mens politikerne jubler over den nye , ryster pendlerne på hovedet.
"Den her tekst er en katastrofe for alle pendlere fra Roskilde og ind mod København, fortæller pendlertalsmand Steen Grode til Nyhedsbureauet Newspaq.
Det nye jernbaneforlig giver ellers pendlerne en ny jernbane mellem København og Ringsted via Køge, dobbeltspor på Nordvestbanen mellem Lejre og Vipperød samt i Sønderjylland mellem Vamdrup og Vojens.
Prisen lyder på knap 11 milliarder kroner, og det hele skal stå færdigt i 2018. Men Steen Grode har svært ved at tro på, at det bliver bedre til den tid.
"Man har nemlig ikke planlagt en ny godsterminal, så alt godstrafik skal stadigvæk over Høje Taastrup, og så kommer der altså ikke mere kapacitet på strækningen til Roskilde, uanset hvad politikerne siger,"slår Steen Grode fast.
Den kritik er én af trafikordførerne i forliget, Kim Kristensen fra Dansk Folkeparti, lydhør over for.
"Steen Grode har delvist ret, men der ligger også tanker for at lave en godsterminal dernede," indvender Kim Kristensen fra Dansk Folkeparti til Nyhedsbureauet Newspaq.
Kim Kristensen får støtte af sin forligspartner fra SF, Pia Olsen-Dyhr
"Det er en fantastisk aftale, vi har indgået. Jeg er sikker på, at Roskilde-borgerne nok skal blive glade for den, når de ser, hvordan den virker," udtaler SFs trafikordfører til Nyhedsbureauet Newspaq.
Claus Vastrup, der er professor i økonomi og medlem af den tidligere Infrastrukturkommission. Han nedtoner problemerne med godstrafikken.
"Jeg tror ikke, den flaskehals bliver så stor. Hvis det siden viser sig, at der bliver et nyt flaskehalsproblem, er der intet til hinder for, at man bygger en ny godsterminal ved Køge," vurderer Claus Vastrup over for Nyhedsbureauet Newspaq.
Men det argument køber Steen Grode ikke.
"Jeg tror, der bliver kø ved håndvasken i 2018, når det hele er færdigt, og man så opdager problematikken med godstrafikken. For i 2018 vil der gå lang tid, før man kan have en ny godsterminal færdig," slutter pendlertalsmanden.