Pædagog: Vi skulle lave en terrorplan

Dokumentationskrav tvinger pædagoger fra stuerne til papirbunkerne. Det stresser og frustrerer, mener pædagogisk leder.
De seneste fem år er papirbunkerne vokset, mener pædagogisk leder Vicki Børgesen.
De seneste fem år er papirbunkerne vokset, mener pædagogisk leder Vicki Børgesen.
Foto: Kathrine Kellermann

”Alt skal dokumenteres Det er kontrol, kontrol, kontrol. Der mangler en tillid til, at vi gør det godt nok.”

Sådan siger Vicki Børgesen, mangeårig leder af Børneplaneten Benediktegården i Københavns sydvestkvarter.

På hendes kontor står ringbind side om side fra gulv til loft. Skrivebordet er strøget til med løse papirer og blå post-it sedler. Opslagstavlerne på væggen er ikke til at se for bar sedler, pjecer og skemaer.

Bag sig har Vicki Børgesen 28 år som pædagog, men især inden for de seneste fem år er mere og mere tid gået fra børnene til papirarbejde, mener hun.

Dårlig samvittighed

Vicki Børgesen vurderer, at hun og personalet bruger en tredjedel af arbejdstiden på dokumentationsarbejde. Det er for meget, mener hun.

”Al den tid går jo fra børnene, og ud af en børnegrupper er der mange, der har brug for en voksen. Når vi tager så meget tid ud til andre opgaver, er det sværere at tilgodese børnenes behov,” siger hun.

Dokumentationsarbejdet på Benediktegården består blandt andet af daglige billeder og dagbøger samt årsplaner, sprogarbejde og underretninger.
Og det er ikke kun børnene, der betaler prisen for det omfattende papirarbejde.

”Man stresser, fordi man skal gøre flere ting. Og man får dårlig samvittighed, for enten går der tid fra børnene, eller også er der ting, der ikke bliver gjort, som man burde have ordnet,” siger hun.

Vicki Børgesen understreger, at børnene altid kommer i første række.
Men dokumentationsopgaverne kan ikke bare skubbes til side.

”Vi bliver målt på det. Både forældre og forvaltning forventer det jo. Der skal hænge billeder på væggen, hjemmesiden skal opdateres. Vi bliver jo søgt af nye forældre, og kommunen skal have en god opfattelse af, at det er en institution, hvor der sker noget,” siger hun.


Hvad skal det bruges til?

På trods af forventninger til dokumentationen, er det ofte svært for Vicki Børgesen at tyde formålet med det.

”Jeg har en fornemmelse af, at det ligger pænt oppe hos forvaltningen, men hvad de bruger det til, det ved jeg ikke. Jeg har ikke indtryk af, at de læser det,” siger hun.

I forbindelse med sommerferien skulle institutionen vurdere lukkedage, og dokumentere fremmødet af børn før, under og efter sommerperioden. At det formentlig skal bruges til evalueringer i kommunen, er noget, Vicki Børgesen selv antager.

"Man tænker ofte: 'Hvad skal det bruges til?'. Det får vi ikke at vide," siger hun.

Andre gange er der opgaver, som bare lyder fint politisk.

”Vi er for eksempel blevet pålagt at lave en terrorplan. Jeg ved godt, at det er oppe i tiden, men når man sidder og laver det, tænker man ”helt ærligt!”” siger hun.

Følg os på Facebook

Så får du nyheder direkte leveret, og kan deltage i debatten på vores artikler.