Mindst 500 kroner risikerer ærlige kunder at betale mere i forsikring om året, når uærlige kunder svindler.
Sådan lyder meldingen fra forsikringsselskabernes brancheorganisation, Forsikring og Pension.
Udmeldingen kommer, efter at Berlingske har skrevet, hvordan forsikringsselskaber i stigende grad holder erstatninger tilbage, fordi de mistænker kunder for svindel.
Samtidig bliver det afdækket, at selskaberne i nogle tilfælde efterforsker kunder under mistanke ved hjælp af alt fra videooptagelser til en granskning af den pågældende persons Facebookprofil.
- Det koster de ærlige kunder dyrt. Og når politiet ikke efterforsker svindel med forsikringer, er vi nødt til selv at gøre det, siger underdirektør i Forsikring og Pension Hans Reymann-Carlsen i en pressemeddelelse.
Men det er direktør for interesseorganisationen Forbrugerrådet Tænk, Lars Pram, uenig i. Svindel er strafbart, og efterforskningen skal derfor overlades til politiet, mener han.
- Vi tager klar afstand fra forsikringssvindel. Det går nemlig ud over de andre kunder, og det er i øvrigt også ulovligt, siger han og fortsætter:
- Men de metoder, som selskaberne bruger i dag, er over grænsen for, hvad man skal udsættes for som forsikringskunde.
- Det gælder eksempelvis metoder som at udspørge naboen og hyre privatdetektiver, siger han og henviser til et konkret eksempel i en artikel fra organisationens medlemsblad fra august, hvor et forsikringsselskab havde hyret privatdetektiver til at efterforske en kunde.
I 2013 tilbageholdte forsikringsselskaber erstatninger i godt 4000 sager, hvor der var en mistanke om svindel, ifølge Forsikring og Pension. Det drejede sig om erstatninger for i alt omkring 420 millioner kroner.
/ritzau/
Du vil modtage en email med et link du skal klikke på, for at verificere din mailadresse. Når du har gjort det, vil du begynde at modtage nyhedsbrevet.
Som nyhedsbrevsmodtager sender vi dig nyhedsbreve indeholdende breaking news, dagens vigtigste nyheder samt redaktionelle kampagner. Når du tilmelder dig nyhedsbrevet, accepterer du samtidig, at nyhedsbrevet kan indeholde kommercielt indhold i form af tilbud, læserundersøgelser, konkurrencer og events fra Avisen.dk samt markedsføring af produkter og ydelser fra 3. part.
..og din tilmelding blev ikke registeret.
Klik eventuelt her, og prøv igen, eller kontakt os på avisen@avisen.dk. Så hjælper vi dig med at blive tilmeldt.