Hver tredje nyuddannet lærer opfatter arbejdet som sværere, end de havde forventet. Og hver anden har svært ved at håndtere konflikter i klassen. Det viser en ny undersøgelse, skriver Politiken.
"Praksischokket er enormt. Jeg har været i praktik, hvor vi var fire studerende om at undervise i 13 timer, og hvor man nærmest overforberedte. Det kan slet ikke sammenlignes med hver dag at have 3-6 timers undervisning, som skal være forberedt, gennemtænkt og tilgodese alle elever", fortæller nyuddannede Anders Lund Svendsen på 29 år, der blev uddannet sidste sommer.
Professor Niels Egelund fra Danmarks Pædagogiske Universitetsskole undrer sig over undersøgelsen.
"Så spørger man sig selv: Hvorfor hulen har de ikke lært det på læreruddannelsen? Det her er nøglekompetencer og noget af det allervigtigste. Hvis den er gal med de her ting, kan det ikke undgå at påvirke, hvad eleverne får ud af undervisningen," siger han.
Den nye undersøgelse er lavet af Danmarks Evalueringsinstitut til Skolerådet. I undersøgelsen har 697 lærere med op til fire års erfaring fordelt over hele landet har deltaget.
Kilde: Politiken.dk