Selv om læreruddannelsen har været voldsomt kritiseret over de senere år, er unge lærere faktisk bedre end deres rygte.
I en undersøgelse blandt landets skoleledere bliver de unge lærere omtalt som 'superdygtige, engagerede, arbejdsomme og motiverede', skriver politiken.dk.
"De lærere, vi har ansat i de seneste 5 til 10 år, er meget dygtige. Velovervejede, reflekterende, ambitiøse og overraskende 'færdige' fra seminariet," siger for eksempel skoleleder Søren Güllich fra Fuglsanggaardsskolen i Virum til politiken.dk.
De nyuddannede læreres faglige niveau har ellers været udsat for meget kritik fra både forældre og det offentlige. Sidste år foreslog Skolernes Rejsehold således, at adgangskravene til landets seminarer skulle hæves.
Men 80 procent af skolelederne afviser, at de mere erfarne lærere over 40 år er bedre end de unge lærere.
Undersøgelsen vækker glæde hos Andreas Rasch-Christensen, forskningschef på læreruddannelsen på VIA University College, som ser en sammenhæng mellem kritikken af lærerne og elevernes faglige niveau.
"Der er mange, der stiller spørgsmålstegn ved, om de danske lærere er godt nok uddannede. Man slutter ofte, at når de danske elever klarer sig dårligt i Pisa, skyldes det, at de danske lærere ikke er uddannet godt nok," siger han til avisen.
Kilde: politiken.dk