Camp X, Danmarks nye eksperimenterende teatergigant, lignede i går en succes. Den røde løber var rullet ud og kulturminister Brian Mikkelsen klippede snor, da teatret Camp X officielt blev åbnet på Frederiksberg i København. Men under overfladen lurer de første krisetegn.
For selvom Camp X har et budget på over 20 millioner kroner, så har forsalget ligget og svinget omkring 2.000 billetter. Der er dermed et godt stykke op til det forventede totalsalg på 30.000 billetter.
Kommunikationschef på Mungo Park i Allerød i Nordsjælland Frej Elbæk mener, at Camp X selv har en del af skylden for, at det lave billetsalg er kommet til at fylde så meget i medierne.
»Camp X er desværre røget med på tal-vognen, når de bruger eksperimentet som en undskyldning for, at der ikke er solgt flere billetter. De skulle i stedet have talt om indholdet i deres nye forestillinger,« siger Frej Elbæk. Tidligere reklamechef på Det Kongelige Teater Sten Hassing Møller er dog ikke overrasket over, at Camp X s billetluge ikke er overrendt. Han siger, at der i teaterverdenen slet ikke er tradition for et stort billetsalg, før forestillingerne går i gang.
Genial markedsføring
»Folk skal kunne se, at der forgår noget på Camp X, og når først forestillingerne går i gang, er jeg sikker på, at publikum nok skal købe billetter. I udlandet strømmer folk jo ind og ser eksperimenterende teater,« siger Sten Hassing Møller og tilføjer: »I teaterverdenen er det svært at markedsføre sig til succes.«
Alligevel roser han markedsføringen bag Camp X for at være meget fremadrettet.
»Ideen med at inviterer borgerne på Frederiksberg til morgenmad er eksempelvis genial,« siger han og spår, at Camp X bliver en publikumssucces om to år,
»Første sæson er der ingen, der ved, hvad det drejer sig om, men efterhånden som rygtet spredes kommer folk til. To år er den magiske grænse.«
Det var i går ikke muligt at få en kommentar fra Camp X s ledelse.
Resultat af en fusion mellem Rialto Teatret og
Aveny T. Camp X holder til i begge teatrenes bygninger på Frederiksberg
i København.Camp X skal ifølge direktør Mette Hvid Davidsen være en ny eksperimenterende drivkraft i dansk teater.
Teatret har med en offentlig bevilling på over 20 millioner kroner et af de største budgetter i den danske teaterbranche.