Pengene fossede ind i politiets bødekasse, da der i sommer blev sat danmarksrekord i fartbøder på Helsingørmotorvejen. Og det går ofte alt, alt for stærkt, når bilister med kløe i speederfoden drøner forbi vejarbejdere i Danmark.
Den høje fart ved vejarbejde er dødsens farlig for både bilister og vejarbejdere, men det skal være slut nu, mener Danske Anlægsentreprenører under Dansk Byggeri.
De kræver derfor, at der opsættes de såkaldte stærekasser ved vejarbejder, så fartgale bilister husker at sætte farten ned. Det skal skabe større sikkerhed for vejarbejderne og for de mange bilister, som i løbet er sommeren er blevet blitzet af politiets fotovogne.
- Der skal ikke være en stærekasse hver gang, man skal grave et kloakdæksel op. Men ved større arbejde, for eksempel på motorveje, er det åbenlyst en god idé. Der er ingen tvivl om, at for høj fart er et ganske stort problem, siger Niels Nielsen, branchedirektør i Danske Anlægsentreprenører.
3F: Vejarbejdere vil have mere kontrol
I vejarbejdernes fagforening 3F er man positive over for idéen om stærekasser - især ved større vejarbejder.
- Hvis vi skal have hævet sikkerheden omkring vejarbejder – for både bilister og vores kollegaer, så er det helt afgørende, at der kommer overvågning op, hvad enten det er fotofælder eller stærekasser. Det er også vigtigt, at man ikke kun fokuserer på de store vejarbejder, men også husker at øge overvågningen ved de mindre vejrarbejder, hvor de mobile fotofælder kan være en god løsning, siger André Breindahl, arbejdsmiljøkonsulent i Byggegruppen i 3F.
Den høje fart er nemlig ikke kun farlig i sig selv. Den rammer nemlig også vejarbejdernes koncentration.
- Det største problem er selvfølgelig, at der kan ske en ulykke. Men den høje fart giver også et dårligt arbejdsmiljø, fordi man hele tiden skal gå og kigge sig over skulderen. Det flytter fokus fra det arbejde, man egentlig skulle udføre, og det kan jo i sig selv være farligt, forklarer André Breindahl.
Forsker er lunken
På Aalborg Universitet er trafikforsker Harry Lahrmann i udgangspunktet enig i, at stærekasserne kan gøre vejarbejdet mere sikkert. Han tvivler dog på, om idéen reelt kan udbredes.
- Hvis der er problemer med for høj fart på et afgrænset sted, kunne stærekasser godt have en positiv effekt. Problemet er jo bare, at vi næppe kommer til at have flere tusinde stærekasser til rådighed, mener Harry Lahrmann.
Han foreslår i stedet, at man oftere bruger nummerpladescannere, som måler en bils hastighed før og efter et vejarbejde.
- På den måde får du nedsat hastigheden over en længere strækning og ikke kun dér, hvor der står en fotovogn eller en stærekasse, siger Harry Lahrman.