Hvis du synes, at Emily i videoen herunder er mere end almindelig livagtig, er du ikke ene om det.
Emily er nemlig resultatet af den nyeste teknologi på animationsområdet - en teknologi som betyder, at meget virkelighedstro animationsfigurer snart vil optræde i film og i computerspil.
Det skriver Timesonline, efter at det er lykkedes et amerikansk selskab at skabe et mindre gennembrud på animationsområdet.
Selskabet har haft held til at lagre og gendanne minutiøse detaljer af det menneskelige ansigt og ansigtsudtryk på en måde så det animerede ansigt ser ekstremt livagtigt ud - uden de sædvanlige problemer med at huden ser for skinnende ud, eller at bevægelserne er for symmetriske.
Øjnene sværest
Det sværeste er dog øjnene:
- 90 procent af arbejdet går med at overbevise folk om, at øjnene er ægte, siger Mike Starkenburg, der har stået i spidsen for arbejdet hos selskabet Image Metrics.
- Det er meget svært at gengive øjets bevægelser. Samtidig har det menneskelige ansigt en asymmetri, blandt andet i ansigtsmusklerne, som gør, at det ser ægte ud, siger han.
Med den nye teknik kan animatorerne gå meget tættere på end tidligere.
- Der har altid været metoder til at konstruere ansigtsbevægelser. For eksempel ved at man tidligere havde en knap, som kunne åbne eller lukke et øje, så du i et billedframe sætter det til at være 3/4 åbent, det næste 1/2 åbent og så videre. Nu er vi kommet til at kunne styre meget finere bevægelser - for eksempel de sidste tre-fire millimeter af den øverste højre side af et smil, siger Mike Starkenburg.