Om godt to år bliver det første spadestik taget til broen over Femern Bælt. Folketinget vedtog i dag den faste forbindelse, der samlet set kommer til at koste omkring 33 milliarder kroner. Kun Enhedslisten stemte imod.
"Det er en historisk dag for Danmark og for udviklingen i Nordeuropa. Vi taler her om Europas største infrastrukturprojekt. Cirka 7.000 mand vil i syv år være direkte og indirekte beskæftiget med broen," siger Svend Erik Hovmand, tidligere minister for Venstre og nuværende formand for Femern Bælt Fonden.
De første biler skal kunne køre over den 19 kilometer lange forbindelse i 2018. Det bliver brugerne, der kommer til at betale for at benytte sig af broen, som vi allerede kender det fra Storebæltsbroen og Øresundsbroen. Selve aftalen om den faste forbindelse over Femern Bælt bygger på en aftale mellem Danmark og Tyskland, der betyder, at Danmark alene står for byggeri og drift af selve broforbindelsen.
Svend Erik Hovmand understreger, at broen vil få stor betydning både for miljøet og for erhvervslivet. Dels vil der blive udledt langt mindre CO2, fordi der skal mindre trafik den lange vej over Fyn og Jylland, og dels vil det være interessant for mange virksomheder at placere sig tæt op af den trafikåre, der fører til broen.
Samtidig har folkene bag Femern Bælt tænkt sig at lære af erfaringerne fra Øresundsbroen, som var et par år om rigtig at bide sig fast. Der bliver etableret informationsenheder både i Danmark og Tyskland, der blandt andet kan informere om mulighederne for at bosætte i nabolandet og få sine børn i skole.
"Vi har besluttet os for at lære af de gode ting fra Ørestaden og undgå de dårlige ting. Blandt de dårlige var jo netop, at der gik et par år, før man rigtig fik gang i Øresundsbroen, og det har man ikke råd til med så stort et projekt. Derfor vil vi gerne i gang fra day one," fastslår Svend Erik Hovmand.
Den såkaldte projekteringslov, som Folketinget i dag har vedtaget, betyder, at ingeniører og arkitekter kan gå i gang med nærmere undersøgelser og projekteringer for broen. I 2011 skal det følges op af en anlægslov i Folketinget.