Hvis DSBFirst lukker og slukker med kort varsel, skal en såkaldt "Plan B" sikre, at togene stadig kører.
"Ro på, ro på, der er styr på det," siger transportminister Hans Christian Schmidt (V).
"Plan B sikrer, at trafikken på Kystbanen kan videreføres med samme trafikomfang som i dag," lover han videre.
Nødkøreplanen, som kan træde i kraft her og nu, hvis DSBFirst må dreje nøglen om, sikrer togdrift mellem Helsingør og Lufthavnen, med afgange hvert 20.minut i begge retninger. Togene vil stoppe ved alle stationer, og nødkøreplanen vil derfor også give forlængede rejsetider. Togene vil køre fra kl. 06 - 20.
Der vil også være myldretidsdrift som normalt mellem Helsingør og Ringsted, fremgår det.
Skal du videre over Øresund er det noget mere problematisk, da togene ikke fortsætter til Sverige. Vurderingen i Plan B er, at der vil være en kapacitetsmangel på hele 40 procent - og det afhænger oven i købet af, at svenskerne vil opretholde driften over Øresund.
Plan B har en mere udførlig køreplan klar, hvis DSBFirst lukker med en til to ugers varsel. Den vil bl.a. give flere tog på Kystbanen.