Ingeniørerne skal kunne flere fremmedsprog. Tysk, kinesisk eller noget helt tredje skal være en del af undervisningen på de tekniske og naturvidenskabelige uddannelser, mener videnskabsministeren.
Charlotte Sahl-Madsen (K) er klar med en række forskellige tiltag, der skal styrke sprogundervisningen på de videregående uddannelser, skriver Berlingske.
"Der er rigtig mange af fremtidens bachelorer og kandidater, der kommer til at agere på den internationale scene enten sammen med internationale kolleger eller kommer ud i danske virksomheder, der agerer på fremmede markeder. Der er det vigtigt, at man som ingeniør kan for eksempel tysk eller kinesisk," forklarer videnskabsministeren til Newspaq.
Hun skal nu have en dialog med landets universitetsrektorer om mulighederne for at styrke sprogundervisningen. For eksempel gennem flere valgfrie sprogfag, mere undervisning på fremmedsprog eller ved, at de studerende bliver sendt til udlandet en periode.
"Der er mange modeller, jeg nu skal drøfte med rektorerne, så vi kan finde ud af, hvad der er mest hensigtsmæssigt," siger Charlotte Sahl-Madsen.
På Danmarks Tekniske Universitet (DTU), der uddanner ingeniører, er dekan Martin Bendsøe forbeholden. Mere sprogundervisning kan betyde, at noget andet skal fjernes fra undervisningen, siger han til Berlingske.
I juni præsenterede en arbejdsgruppe under Videnskabs- og Undervisningsministeriet 42 konkrete forslag til en ny national sprogstrategi for Danmark.