En togtur mellem Svendborg og Odense tager normalt omkring 40 minutter. Men 22-årige Natasja Rasmussen oplever ofte, at det tager meget længere tid for hende at komme fra Svendborg, hvor hun bor, til sit uddannelsessted HF & VUC i Odense, hvor hun læser enkeltfag.
- Svendborgbanen har haft problemer i mange år, for det er en et-sporet bane, så lige så snart, der sker en lille bitte ting, så går det hele i stå. Vi har mange signalproblemer, og det er primært derfor, der opstår forsinkelser og aflysninger. Det er super frustrerende som pendler, siger hun til Avisen.dk.
Transportbesværet får mange til at vælge bilen fremfor kollektiv trafik, oplever Natasja Rasmussen.
- Jeg hører fra rigtig mange, at de er nødt til at investere i en bil, siger hun.
Og det er ikke kun i hendes omgangskreds, at flere pendlere dropper bus- og togture.
Fra 2013 til 2015 er antallet af pendlere, der vælger bilen, nemlig steget fra omkring 56 til 61 procent. I samme periode er færre pendlere hoppet på tog eller bus, viser et nyt notat fra Danske Regioner, der har analyseret en Transportvane-undersøgelse blandt 16-65-årige pendlere.
Fravær på grund af transporttid
På landsplan er det især på Fyn, at den kollektive trafik bliver fravalgt. Mindre end fem procent af fynboerne vælger bus eller tog, mens næsten syv ud af ti kører i bil til arbejde eller uddannelse, fremgår det af notatet.
For Natasja Rasmussen betyder de mange forsinkelser på togene, at hun til tider overvejer, om hun skal rykke til Odense, når hun til sommer starter på universitetet.
Hun har flere gange fået fravær på sit studie på grund af forsinkede toge. En dag tog det hende mere end halvanden time at komme til Odense, fortæller hun.
- Os studerende, der ikke bor i Odense, kan ikke engang møde op til vores studier uden at få fravær i hverdagen, siger Natasja Rasmussen.
En national passagertilfredshedsundersøgelse, som Forbrugerrådet Tænk foretog i sommer, viste dog, at tre ud af fem passagerer var enten ”tilfreds” eller ”meget tilfreds” med togruten mellem Odense og Svendborg.
Men ifølge Natasja Rasmussen opstår problemerne typisk i morgentogene, hvor mange pendler.
Københavnerne vil hellere med bussen
Blandt københavnerne er der markant færre pendlere, der lader bilen stå. I Region Hovedstaden bruger knap en ud af fem kollektiv trafik som transportmiddel, når de skal afsted om morgenen.
Men man kan ikke sammenligne Region Hovedstaden med resten af landet, mener Carsten Hyldborg, der er direktør i FynBus og formand for Kollektiv Trafik Forum.
- Hovedstadsområdet er jo meget tæt befolket med besværlig biltrafik og dyr parkering. Og området har i øvrigt et enormt stort tilbud af kollektiv trafik i form af busser, S-tog og Metroen, siger han.
I Region Syddanmark er der derimod områder, hvor der er langt til naboen, og hvor den kollektive trafik primært består af skolebuskørsel, forklarer Carsten Hyldborg.
Samtidig er der langt bedre betingelser for kollektiv trafik omkring Odense, fordi langt det meste erhvervs- og uddannelsespendling peger ind mod Odense, understreger han.
Behov for løsninger
Når flere fravælger kollektiv trafik, skaber det mere trafik og flere køer på vejene i hele landet, viser notatet fra Danske Regioner.
Og det er et forhold, man bør tage alvorligt, pointerer Carsten Hyldborg.
- Vi står overfor store trængselsproblemer, hvis ikke vi opprioriterer den kollektive trafik i de største byer, fastslår han.
Men også i de mindre byer er der behov for bedre løsninger for pendlerne, mener Natasja Rasmussen.
- Her i Udkanstdanmark kan vi ikke regne med den kollektive trafik. Det er drønærgerligt, at man ikke investerer mere i den kollektive trafik på Sydfyn, for så kunne det jo være, folk fik lyst til at bo og arbejde her, siger Natasja Rasmussen, der er bestyrelsesmedlem for Det Konservative Folkeparti i Svendborg Kommune.
Ifølge notatet fra Danske Regioner er gode vilkår for pendlere afgørende for erhvervsudviklingen.