Når danskerne skal på arbejde eller til deres uddannelsesinstitution, foretrækker de fleste at tage bilen. Og deres lyst til at køre bil er steget de seneste år.
Fra 2013 til 2015 er antallet af pendlere, der vælger bilen, nemlig steget fra omkring 56 til 61 procent. I samme periode er færre pendlere hoppet på tog, bus eller cykel.
Det fremgår af et nyt notat fra Danske Regioner, der har analyseret en Transportvane-undersøgelse blandt 16-65-årige pendlere.
Billigere biler og faldende priser på benzin er en del af forklaringen på danskernes nye pendlervaner, forklarer chefrådgiver i Danske Regioner, Henrik Severin Hansen, der har været med til at udarbejde notatet.
- De faldende benzinpriser slår ikke igennem på samme måde i den kollektive trafik, fordi chaufføromkostningerne er en væsentlig del af udgiften. Derfor er den kollektive trafiks konkurrencefordel blevet svækket over tid, siger han til Avisen.dk.
Flere penge, flere biler
Antallet af personbiler er da også steget markant fra 2013 til sidste år, fremgår det af notatet.
I 2015 var der cirka 72.000 ekstra biler på vejene, mens der i 2013 kun var omkring 32.000 ekstra biler.
Ninette Pilegaard, der er seniorforsker ved institut for transport ved Danmarks Tekniske Universitet (DTU), peger på, at flere vælger bilen, fordi danskerne generelt set har fået flere penge mellem hænderne.
- Der er sammenhæng mellem antallet af biler og kørslen i biler og den generelle økonomiske vækst i samfundet, siger hun.
Selvom flere nu vælger bilen, er der dog stadig fire ud af ti pendlere, der går, cykler eller tager kollektiv trafik til deres arbejdsplads eller uddannelsessted.
Trængsel på vejene
De mange ekstra bilister kan mærkes på motorvejene, hvor køerne er blevet længere og trafikken er tættere.
Men presset på motorvejene kan flere steder mindskes med bedre kollektiv trafik, står der i notatet fra Danske Regioner.
Den betragtning er trafikforsker Ninette Pilegaard enig i. Men store projekter som metrobyggeriet i København kan ikke alene hindre køerne på motorvejene, forklarer hun.
- Det er klart, at det betyder noget, hvad man har af kollektiv trafik, men det er også sådan, at det generelt er svært at flytte folk ud af bilerne. Man skal nok ikke tro, at store projekter får trængslen på motorvejene til at forsvinde fuldstændigt. Det er nok lidt optimistisk, siger hun.
Forskel på Sjælland og Fyn
Pendlerne har forskellige præferencer alt efter, hvor henne i landet de bor.
Mens knap 47 procent af dem, der er bosat i hovedstadsområdet tager bilen til arbejde eller uddannelse, gælder det mindst 65 procent af pendlerne i de øvrige fire regioner.
- Det er ikke så underligt, for mange pendlere, der bor på landet eller i tyndtbefolket områder, kan ikke i lige så høj grad blive dækket af kollektiv trafik eller cykle, som hvis de bor i mere tæt beboet områder. Lige så snart du kommer ud på landet, er det ofte ikke lige så attraktivt at cykle, fordi afstandene er længere, siger Henrik Severin Hansen.
I Region Nordsjælland, som er den region, hvor flest pendler med bil, tager næsten 72 procent bilen til arbejde eller uddannelse.
Danske Regioner har på baggrund af en Transportvaneundersøgelse gennemført en analyse af, hvilke transportmidler pendlerne bruger.
Pendlere er defineret som de 16-65-årige, der har arbejde eller uddannelse som formål med deres tur.
Opgørelsen er foretaget ud fra det transportmiddel, der er hovedtransportmidlet (opgjort efter km) fra og til bopæl. Det betyder for eksempel, at flere end opgjort har brugt cykel eller gang som en del af den samlede tur, da mange bruger mere end et transportmiddel for at komme på arbejde.
Kilde: Danske Regioner