Hold godt øje med din bank, hvis du mister jobbet. For ulykker kommer sjældent alene.
Vurderer banken, at din økonomi bliver dårligere, straffer de dig prompte med højere gebyrer og stigende renter. Det sker for mange, fortæller Morten Bruun Pedersen, seniorøkonom i Forbrugerrådet.
"Vi ser oftere og oftere, at bankerne skruer renterne op hos de kunder, der har dårlig økonomi," siger han.
Kasser med gode og dårlige kunder
Ifølge Morten Bruun Pedersen er der en stigende tendens til, at pengeinstitutterne prissætter den enkelte kunde og deler kunderne op i grupper.
"Pengeinstitutterne differentierer renter og gebyrer, så højrisiko-kunder betaler mere end før," siger Morten Bruun Pedersen.
Sygdom, arbejdsløshed og gæld klæber til hinanden
Det bekræfter privatøkonomisk rådgiver Kim Valentin.
"Det virker jo ikke særlig rimeligt, at dem, der knapt kan betale, skal betale højere renter. Men sådan er det," siger Kim Valentin.
Der findes ikke tal for sammenhængen mellem arbejdsløshed og gæld. Men en undersøgelse fra AE-Rådet viste i februar 2012, at 36 procent af hele den voksne befolkning i Danmark har en nettogæld. Tilsvarende har 70 procent af kontanthjælpsmodtagerne nettogæld.
Den mest forgældede fjerdedel af kontanthjælpsmodtagerne skylder i snit 250.000 kr
"Én ulykke kommer sjældent alene. Mennesker, der kæmper med arbejdsløshed og sygdom har også oftere gæld, siger Kim Valentin.
Genopretning af den gamle orden
I Finansrådet, der repræsenterer bankerne, siger underdirektør Søren Gade, at den gennemsnitlige rente for udlån er faldet, men der er større fokus på risici i banksektoren.
"Så det kan meget vel være tilfældet, at højrisikokunder betaler højere risikopræmier. Der bliver prissat mere skarpt efter risiko. Det gælder hele vejen rundt fra erhvervskunder til de enkelte forbrugere," siger han.
Søren Gade mener, at der nærmere er tale om en genopretning af den gamle orden. I nullerne blev renterne til risikokunder kørt helt ned.
Han mener, at bankerne arbejder sammen med de forgældede kunder.
"Vores indtryk er, at de prøver at finde en løsning sammen med kunderne. Det er i både bankens og kundens interesse," siger Søren Gade.