Næste gang en askesky breder sig over Danmark, vil det ikke nødvendigvis betyde massevis af aflyste flyvninger.
Statens Luftfartsvæsen (SLV) har nemlig netop lagt en ny vejledning på sin hjemmeside, og den beskriver reglerne for flyvning i den såkaldte 'zone to' med let aske - zone et er helt askelukket, og zone tre er helt askefri. Det betyder altså, at man er klar til at sende fly på vingerne, selvom der er rester af aske i luften.
"Vi er af den opfattelse, at forudsat rapporten fra Cimber Sterling ser fornuftig ud, og at andre testflyvninger foretaget rundt omkring i Europa også ser fornuftige ud, så er det flyvesikkerhedsmæssigt forsvarligt at sætte denne procedure i gang", siger kommunikationschef i Statens Luftfartsvæsen, Thorbjørn Ancker til politiken.dk.
For at få lov at flyve i den såkaldte zone to skal flyfabrikanterne godkende danske fly til at flyve i lette askekoncentrationer, og det vil ske i de kommende dage.
Hvis et flyselskab vil lægge en rute igennem et zone to område, skal selskabet ansøge SLV og opfylde formelle krav som for eksempel en risikovurdering.
I vejledningen gøres det klart, at flyvning i zone to-forhold sker på flyselskabets egen risiko, og at flyet maksimalt må befinde sig i et zone to askeområde i tre timer sammenlagt.