Opturen for de muslimske friskoler er ren nedtur for integrationen af unge muslimer i det danske samfund.
Det mener den professionelle debattør og skuespiller Farshad Kholghi, der reagrer på nye tal, der viser, at muslimske friskoler på tre år har fået 25 procent flere elever.
"Der kan være nok så mange ting galt med den danske folkeskole, men det er ødelæggende for integrationen, at muslimske børn samles på muslimske skoler. Skolerne prædiker religion i form af islam, og modsat danske skoler er der ingen demokratisk oplæring," siger Farshad Kholghi til Newspaq.
Han flygtede som 13-årig fra Iran sammen med sin familie, der blev undertrykt af det islamistiske regime i landet. Inden han flygtede, var han selv tvunget til at gå på en muslimsk skole.
"Problemet er, at indvandrere kun bliver integreret ved at være i direkte berøring med danskerne, og det sker ude i skolerne. De skal lære demokrati, og det lærer de ikke på de her skoler, hvor det handler om religion, religion og religion," lyder det fra Farshad Kholghi.
Det er en frygt, der er skudt helt forbi målet, mener antropolog ved Københavns Universitet, Annette Haaber Ihle, som har forsket i friskoler.
"Udgangspunktet i min forskning var, om disse skoler skaber parallelsamfund, hvor børnene ikke lærer noget om Danmark. Og min konklusion er, at det ikke er tilfældet. Børnene lærer meget om Danmark og bliver dygtigere fagligt. Det er derfor forældrene vælger friskolerne," siger Annette Haaber Ihle til Newspaq.
Farshed Kholghi har i over ti år debatteret indvandring og islamisme. Han mener, at langt størstedelen af Folketingets politikere i misforstået tolerance giver køb på danske værdier og demokrati.
"Der er den her typiske danske skyldfølelse i den nuværende regering, og det samme problem gjorde sig gældende under VK-regeringen. Det er Danmarks skyld, hvis integrationen svigter og ikke indvandrernes ansvar," siger han og opfordrer politikerne til at tage ansvar og ikke lade skyldfølelese overvinde fornuften.
Danmarks Lærerforening peger nu på, at der skal være mere modermålsundervisning i folkeskolerne. Det afviser undervisningsminister Christine Antorini (S).