Det bliver fantastisk at opleve den ene stjerne efter den anden vise de over 1,5 milliarder seere, hvad det er, der gør dem til verdens største stjerner .
Sådan siger landechefen for musikkanalen MTV, Casper Bengtson, i en presseomtale af det kommende MTV Europe Music Awards i München, Tyskland.
Men seertallet er vildt overdrevet. Det dækker nemlig over antallet af potentielle modtagere af en af de satellitkanaler, som sender showet. Til sammenligning blev sidste års show, der blev holdt i København, kun set af mellem 57 og 100 millioner seere, fremgår det af evalueringsrapporten om det danske arrangement.
Dermed begår MTV for andet år i træk den fejl at oversælge sit show.
Forud for showet i København lovede MTV og Københavns kulturborgmester Martin Geertsen (V) nemlig ligeledes et seertal på 1,5 milliarder. Vel vidende, at tallet ville kræve, at alle potentielle seere havde fjernsynet tændt – og på den helt rigtige kanal.
Claes Braagaard, der er tv-ansvarlig i mediabureauet OMD og ekspert i seertal, kalder MTV s brug af tallet for vildledende .
- Det, at en person har mulighed for at se en kanal, er naturligvis ikke ensbetydende med, at vedkommende faktisk gør det. Hvis der er tale om potentielle seere, er det det, der skal stå. Alt andet er forkert, siger han.
Ny by – samme nummer
Selvom der skulle være tale om potentielle seere, er tallet næppe korrekt alligevel. I rapporten om showet i København er antallet af potentielle seere opgjort til 465 millioner – noget lavere end de 1,5 milliarder, som arrangørerne lovede inden showet.
En række eksperter, heriblandt Claes Braagaard, kritiserede sidste år MTV s seertal for at være pustet kunstigt op. Han er skuffet over, at MTV i år prøver samme salgstrick.
- Man er i et nyt land i en ny by, og så laver man samme nummer igen. Det virker som om, man ikke har taget kritikken til sig, siger han.
Nyhedsavisen har forgæves forsøgt at få en forklaring fra MTV s landechef Casper Bengtson.