MTV har glemt musikken

Musikvideoerne på MTV er i stigende grad blevet erstattet af programmer, der hylder berømthedskulturen med dens bling-bling, overflade og overforbrug

En 16-årig amerikansk pige er på restaurant med sine godt-ved-muffen forældre. Her fortæller hun dem, at hun ønsker sig den nye Range Rover i fødselsdagsgave (en firehjulstrækker til omkring to millioner kroner).

Den idé er forældrene ikke helt lune på, så den 16-årige får et føl på tværs midt i restauranten. Resultat? Pigen får selvfølgelig Range Roveren i fødselsdagsgave.Scenen er taget fra et afsnit af My Super Sweet 16 , et program, der sendes på MTV, hvor man følger 16-årige unge og deres meget velhavende forældre i forberedelserne til de unges overdådige og ekstravagante Sweet 16 fester ? et forbrugskapløb, der altid ender med at koste flere hundrede tusind dollars.

Hjemme hos de kendte
Udover My Super Sweet 16 sender MTV blandt andet også glittede programmer som Cribs , hvor stjerner viser rundt i deres overdådige hjem og Fabulous Life Of , som er en gennemgang af en udvalgt stjernes vej til rigdom og berømmelse.

Programmer, som »dyrker det overdrevne med fokus på forbrug, overflade og iscenesættelse,« med adjunkt ved Film- & Medievidenskab ved Københavns Universitet Helle Haastrups ord.

»Med Cribs kommer man ind bag facaden og ser hvordan de ufatteligt rige har det ? man ser selvfølgelig kun, hvad der skal ses ? men det iscenesættes som virkelighed. Hvorimod Fabulous Life Of nærmest er på tabloid niveau ? stjernerne medvirker faktisk aldrig selv. Men igen er det en fascination af rigdom ? rent grafisk brydes programmet af dollartegn, der tæller stjernens mange penge op,« siger Helle Haastrup.

Med et gran salt
MTV henvender sig primært til unge mennesker, som qua deres alder er nemme at påvirke og forme, så spørgsmålet er, om dette fokus på forbrug og overflade kan være skadeligt? Ikke nødvendigvis, siger Helle Haastrup:

»På den ene side dyrker man glamour og luksus samt en nyere type af berømtheder som for eksempel Paris Hilton, som er form uden indhold. En fascination som ikke er særlig sund, fordi det er så overfladisk og materielt og ofte også viser nogle stereotype kønsroller. Men på den anden side tror jeg, at de unge tager det med et gran salt. De synes, det er sjovt at se, men også lige lovlig corny .«

Ikke kun forbrug
Hos MTV i Danmark pointerer kanalchef Kenneth Kristensen, at MTV også sender andre programmer:

»Vi sender et varieret udbud. Vi har de her meget glatte og polerede programmer, men vi har også Dirty Sanchez (selvlemlæstelse og torturkultur) og Virgin Diaries (udvalgte teenagere deler deres tanker om den første gang), som er mere seriøst,« siger han.

»Det er jo de unge, vi laver tv til, og vi prøver at spejle, hvad målgruppen synes er interessant.«
Både kanalchef Kenneth Kristensen og adjunkt Helle Haastrup ser en generel fascination af rigdom og berømmelse i samfundet, en fascination som, MTV afspejler:

»Jessica Simpsons berømmelse accelererede med hendes medvirken i Newlyweds , og så kan det godt være, vi ikke lige kan huske, hvad det var for en CD, hun lavede, men hun er kendt, og så er det mindre vigtigt, hvad hun er blevet kendt på,« siger Helle Haastrup.

Følg os på Facebook

Så får du nyheder direkte leveret, og kan deltage i debatten på vores artikler.