Chaufførkurser på slingrekurs

Styrelsen kunne have opdaget kritisable forhold på omstridt skole

En styrelse under Undervisningsministeriet lod den omstridte skole DEKRA slippe for kontrol, efter skolen havde undersøgt sig selv.
Jan Johansen (S) mener, at Merete Riisagers (LA) styrelsen må finde nogle bedre metoder til at kontrollere skoler som DEKRA.
Jan Johansen (S) mener, at Merete Riisagers (LA) styrelsen må finde nogle bedre metoder til at kontrollere skoler som DEKRA. Foto: Steen Brogaard

Efter Avisen.dk's afsløringer af forholdene på DEKRA's syv chaufførskoler har Undervisingsministeriet sat gang i en undersøgelse af, om der foregår ulovligheder på skolerne.

Men de kritisable forhold er foregået lige for næsen af dem, der skulle holde øje med DEKRA, Styrelse for Undervisning og Kvalitet, som ligger under Merete Riisagers (LA)  Undervisningsministerium. Det viser aktindsigter i Styrelsens tilsynsrapporter.

Styrelsen holder øje med DEKRA og de andre udbydere af AMU-kurser på portalen viskvalitet.dk, hvor eleverne skal evaluere kurserne, når de er færdige.

Her kunne styrelsen have opdaget et af de kritisable forhold, som Avisen.dk har beskrevet. DEKRA Nordsjælland var nemlig kommet under tilsyn på grund af en dårlig deltagerevaluering.

Men i stedet for selv at læse deltagernes evalueringer, bad styrelsen DEKRA's afdeling i Nordsjælland om at undersøge sig selv. Efter DEKRA's redegørelse lukkede styrelsen sagen.

Først efter opfordring fra Avisen.dk valgte Styrelse for Undervisning og Kvalitet selv at læse deltagernes evalueringer igennem. I en af dem står der:

"Læreren var sjældent til stede fysisk eller mentalt. Enkelte gange havde vi slet ikke nogen lærere, eller lærere havde flere forskellige klasser på samme tid, som han gik imellem."

På AMU-kurser skal der altid være en lærer til stede i lokalet. Men dén detalje var udeladt i DEKRA Nordsjællands egen redegørelse for, hvorfor kurserne havde fået dårlige evalueringer af deltagerne. DEKRA skriver i redegørelsen, som Avisen.dk har fået aktindsigt i, at der ikke er nogen entydige forklaringer i deltagernes uddybende svar.

"Der er dog en række kommentarer omkring praktiske forhold i forbindelse med skole og undervisning samt en række kommentarer omhandlende lærernes generelle præsentation og tilrettelæggelse af undervisningen," skriver de.

Helt tosset

I DEKRA Nordsjællands redegørelse lægger de også vægt på, at deres score på viskvalitet.dk er blevet bedre.

Men Styrelse for Undervisning og Kvalitet bør ikke stole på DEKRA's resultater på viskvalitet.dk, mener Socialdemokratiets ordfører for voksen- og efteruddannelse, Jan Johansen.

Avisen.dk har afsløret, at underviserne på DEKRA's skoler forsøger at påvirke eleverne til at give dem en god score. Det fremgår af en email fra en uddannelseschef og en skjult videooptagelse.

- Det er jo helt tosset, at DEKRA kan snyde på denne måde. Styrelsen må finde nogle andre metoder til at kontrollere dem, siger Jan Johansen til Avisen.dk.

Styrelse for Undervisning og Kvalitet skriver til Avisen.dk, at de har bedt DEKRA Nordsjælland om en redegørelse på baggrund af den evaluering, hvor det fremgår, at læreren sjældent var til stede.

Men overordnet er rollefordelingen sådan, at det er DEKRA selv og de andre AMU-udbydere, der har ansvaret for at følge op på gode såvel som dårlige kommentarer til de enkelte kurser, forklarer styrelsen i en email til Avisen.dk.

"Det vil være meget ressourcekrævende, hvis styrelsen manuelt skulle gennemgå alle evalueringer som kilde til at finde eventuelle graverende problemer med uddannelsesindsatsen. DEKRA havde sidste år knap 30.000 evaluerende deltagere, og på AMU var der samlet 300.000 deltagerevalueringer," skriver styrelsen.

Læs hele Avisen.dk's dækning af DEKRA's metoder her

Om DEKRA

DEKRA er en tyskejet koncern, som I Danmark består af et moderselskab, som holder til i Brøndby, og syv datterselskaber fordelt over hele landet, som udbyder de såkaldte AMU-kurser. Her kan faglærte, ufaglærte og ledige efteruddanne sig. DEKRA er specialiseret inden for transportområdet og uddanner efter eget udsagn omkring halvdelen af alle erhvervschauffører i Danmark. I løbet af det seneste år har DEKRA stået for næsten halvdelen af alle køreprøver og teoriprøver til lastbilkørekort og buskørekort.

I 2016 tjente den danske del af DEKRA-koncernen 26 millioner kroner efter skat. I 2015 var overskuddet 24 millioner kroner. Når en elev starter på et lastbil- eller buskursus, får DEKRA 29.000 kroner fra staten i tilskud, mens den virksomhed, hvor eleven arbejder, skal betale 3.540 kroner. Når en ledig tager et lastbil- eller buskursus hos DEKRA, er det jobcenteret og dermed kommunen, som betaler det hele.

For at få den offentlige støtte skal DEKRA leve op til reglerne for AMU-kurser. Blandt andet må DEKRA ikke give eleverne fri før tid, og de må heller ikke lade eleverne arbejde alene ved en computer, uden at der er en lærer til stede. Det er de to steder, hvor DEKRA ikke overholder lovgivningen ifølge de 17 tidligere elever og 5 tidligere undervisere, som Avisen.dk har talt med, og de otte anonyme kursusevalueringer, som Avisen.dk er i besiddelse af.

Kilde: DEKRA's regnskaber, aktindsigt fra Rigspolitiet, Styrelsen for Undervisning og Kvalitet.

Følg os på Facebook

Så får du nyheder direkte leveret, og kan deltage i debatten på vores artikler.