Borgmestre i kommuner rundt om betalingsringen skal have indflydelse.
Sådan lyder det fra transportminister Henrik Dam Kristensen (S), efter en række borgmestre omkring København kræver indflydelse på betalingsringen.
"Det er klart, at alle berørte kommuner skal inddrages, høres og have reel indflydelse i forhold til den fremtidige udvikling af den kollektive trafik," siger Henrik Dam Kristensen.
Her til formiddag mødtes borgmestrene for 15 omegnskommuner på Rødovre Rådhus. Og budskabet er klart. Man er nødt til at investere massivt i offentlig transport, før man opretter betalingsringen.
Men selvom ministeren vil give borgmestrene indflydelse, så får de en lang næse, når det kommer til billigere busser og tog.
"Jeg er meget enig i, at der er behov for investeringer i kollektiv trafik. Det er klart, at med et provenu fra trængselsafgifter bliver det muligt at investere i bedre og billigere kollektiv trafik," lyder det fra transportministeren.
Talsmand for de 15 kommuner, Rødovres borgmester Erik Nielsen, raser over en konference, hvor kun tilhængere af betalingsringen holder foredrag.
"Hvis resten af kommunerne omkring hovedstaden også går med, hvilket jeg forventer, taler vi om omkring én million borgere. Det bør gøre indtryk," siger Erik Nielsen, som har sendt en udtalelse til ministeren.
Henrik Dam har læst udtalelsen, og lover, at den vil indgå i arbejdet med betalingsringen.
"Jeg har med stor interesse læst udtalelsen fra Omegnskommunernes Samarbejde. Den indeholder en lang række gode forslag, som naturligt vil indgå i det fremtidige forberedende arbejde om trængselsafgifter," siger Henrik Dam Kristensen.
Regeringen forventer, at byggeret af betalingsringen kan sættes i gang i foråret 2014.