Jo, der findes skam punkere i Kina. Og heavy metal-fans og hiphoppere og techno-typer. Tirsdag var de fleste (cirka 30.000) af dem samlet i en indhegnet park i Beijing, mange havde rejst i dagevis og sparet op hele året for i fire dage at få lov at flippe ud på MIDI Modern Music Festival – det ny-demokratiserede storriges svar på Woodstock.
Uden for hegnet holder medlemmer fra den danske dødsmetal-delegation og kan ikke komme ind. Politiet står med deres hvide handsker og laver vend om-fagter til vores buschauffør, mens Martin Røen fra Dansk Rock Samråd forsøger at få fat i festivalledelsen på sin mobil, samtidig med at hans kinesiske assistent ivrigt diskuterer med betjentene.
»Ha, ha. Er der ingen, der filmer det her?,« lyder det fra bagsædet af bussen. Vi vender om og finder en anden vej ind.
En time senere står Hatesphere på scenen og kigger ud over en plæne, hvor der konstant skyder kulørte telte op hist og pist. De danske dødsthrashere skal først på om aftenen og burde egentlig for længst være gået off stage, for nu er klokken 12 middag, festivalens officielle starttidspunkt, men bandets lydprøve driller en del.
»Jeg har aldrig spillet med så dårlig en lyd. Det er som om den er død,« siger guitarist Henrik Jacobsen, mens han fortvivlet skruer på Marshall-forstærkeren.
Der er snesevis af små kinesere, der forsøger at hjælpe (de kravler sågar rundt oppe under scenetaget), men sproget står i vejen for det dansk/kinesiske kulturmøde. Forsanger Jacob Bredahl finder en stagemanager, der kan tale lidt engelsk, og udbryder begejstret:
»Det her er kaos på en okay måde.«
Et kaos, der ender med at love godt. Der lyder et kæmpe brøl fra det kinesiske festivalfolk, da Hatesphere lader test-tonerne klinge af. Danskerne har aldrig haft så stort et publikum til en lydprøve.
Heavy-nudler
Backstage er der ikke noget, der hedder i Kina. Det vil sige ... Dansk Rock Samråd har nu indført ideen på MIDI-festivalen, men da Hatesphere finder det såkaldte Inter Tent-område (der ikke ligger bag ved scenen), er der kun et tomt telt bag et nyopført plankeværk. Martin Røen ryster på hovedet. Der er ikke så meget som en stol i det telt, hvor de internationale bands skal hænge ud (kinesiske bands hænger bare ud blandt publikum). Hatesphere sendte en såkaldt rider af sted for et halvt år siden med bestillinger på øl, sprut og masser af kød til de fuldvoksne mænd. I stedet kommer den til at stå på kål og nudler i nærmeste gadekøkken.
Det tager bandet vældig pænt, men faktisk er turen rundt i festivalparkens mylder af mennesker, boder og anarkistisk placerede telte også lidt af en sejrsgang for de århusianske heavydudes. Det lange garn og de massivt tatoverede arme gør dem til dagens attraktion. Hundredvis af kinesere tager fotos af hinanden sammen med bandet, mens der på klassisk vis bliver lavet djævlehorn og heavy-attituder. Nogle peger på fotoet af Hatesphere i festivalprogrammet og udbryder »I like«, mens andre hilser, knipser og klapper og bagefter spørger: »Who you are?«
Have to bum bum
Forsanger Jacob Bredahl får endda en gave af nogle lokale fans. Det er en flot piratkopi af de t-shirts, som Hatesphere lige har fået trykt hernede, så de kan sælges til koncerterne. Bandet takker og trækker atter backstage, hvor en politimand nu er blevet sat til at passe på området, der efterhånden ser hæderligt ud med både møbler og ølsalg. Toilet er der dog ikke noget af, så 2/5 Hatesphere må ud på pladsen og stå i kø til lokumsskuret sammen med alle de andre trængende festivalgængere. Der er masser af fans at trykke hænder med, og som Jacob Bredahl siger:
»Nice to meet you. Have to make bum bum.«
Klokken præcis 20.00 går Hatesphere på festivalens store scene og giver Kina en brutal opvisning i ond, dansk dødsmetal. Publikum er taknemmeligt, hopper og råber begejstret med på Bredahls growleri. Flere forcerer hegnet og forsøger at komme op på scenen, men bliver i stedet ført bort. Det er næsten overflødigt, men Jacob Bredahl siger det alligevel, da Hatesphere efter 40 intense minutter slutter med nummeret ’The Coming of Chaos’:
»Let’s make some chaos.« Kaos på den okay måde.
Nyhedsavisen er p.t. i Kina sammen med en dansk musikdelegation bestående af Hatesphere, Rock Hard Power Spray, UFO Yepha og Kasper Bjørke & Josephine Philip. De spiller alle både på MIDI-festivalen og på lokale klubber. Du kan læse mere om turen i næste uge.