MERE GADGET END REVOLUTION

Design · Med en ny mobiltelefon forsøger Apple at fastholde sin position som firmaet, der styrer den digitale musik. Og selvom enheden ikke rummer meget ny teknik, så skal den nok blive et hit, lyder vurderingen

Det er ikke så meget det, den kan.

Det er måden, den kan det på.

Et lækkert let design med bløde hjørner, ikoner, der futuristisk nærmest danser hen over den krystalklare skærm, spillefilm i ægte bærbar widescreen, godt med plads til musik – og en betjening af det hele med blot én finger på den trykfølsomme skærm.

Da direktør for Apple, Steve Jobs, sent tirsdag i San Francisco efter flere måneders venten endelig afslørede produktet iPhone, brugte han ordet »revolution« om den lille enhed på 135 gram.

Men det er iPhone ikke, mener flere teleanalytikere over hele verden, der det seneste døgn har vendt og drejet telefonen for at se nærmere på de tekniske detaljer.

»Revolution er et forkert ord,« siger Benjamin Salamon, partner i firmaet Netplan, der rådgiver om telekommunikation.

»Det er en utrolig flot telefon, der umiddelbart har et meget imponerende brugerinterface og et lækkert design. Men så stopper det også der. Den rummer ikke noget nyt på den tekniske side, som man ikke allerede kunne få for flere år siden,« siger Salamon.

Skal du selv have en?

»Ja, til privat brug kunne jeg godt overveje det,« siger han.

Tæt konkurrence

Når iPhone alligevel bliver en succes, så skyldes det Apples fantastiske evne til unikt design og brugervenlighed.

Den elektroniske musikafspiller iPod fra 2001 har med sit hvide design og hvide øretelefoner ubetinget været med til, at Apple i går også kunne oplyse, at de nu har solgt to milliarder sange – og fortsat sidder på ­tre ud af fire sange, der bliver solgt via internettet.

Og derfor har Apple med iPhone endnu engang ramt rigtigt, mener teleanalytiker Tim Bajarin fra firmaet Creative Strategies.

»Mobiltelefoner er på vej til at blive den største platform for digital musik, og Apple havde brug for at udvikle iPhone for at fastholde iPod-succesen og for at kunne videreudvikle den til andre platforme,« siger han til New York Times.

iPhone er også i stand til at vise spillefilm og tv-serier i bredformat – og også her er Apple ved at sætte sig tungt på markedet. 50 millioner tv-serie-episoder og 1,3 millioner solgte film er foreløbigt solgt over nettet.

Apple selv lægger beskedent ud. Målet er i første omgang blot 10 millioner telefoner i 2008. iPhone kommer på gaden i første kvartal i år i USA. I Danmark og resten af Europa må vi vente engang til slutningen af året.

Følg os på Facebook

Så får du nyheder direkte leveret, og kan deltage i debatten på vores artikler.