Apocalypto
Instr: Mel Gibson
Efterkommerne er fornærmede over Mel Gibsons skildring af mayaindianernes undergang, og personligt bøvler instruktøren stadig med bad standing i Hollywood efter at have stødt det jødiske folk med den kontroversielle The Passion Of The Christ og senest et par nedværdigende fuldemands-udtalelser.
Men er man i stand til at lade sine eventuelle forudindtagelser blive hjemme fra biografen, så er Apocalypto en uhørt spændingsmættet og adrenalinbrusende historielektion. Ren fiktion, naturligvis.
Men imponerende nøjagtig i sine detaljer og dybt overbevisende med sit ensemble af debuterende, ukendte skuespillere, der ikke bare ligner mayaer, men også (i filmen) udelukkende taler ursproget.
Blodtørstige barbarer
Om en del af det stolte mayafolk så virkelig var en flok blodtørstige barbarer, der tog på nådesløse jungle-raids for i bogstaveligste forstand at headhunte ofre til Solguden, må historikere og descendenter debattere.
Man kan også bare se det som paralleller til talrige overgreb på menneskeheden i den vestlige kultur.
For mere underholdningsorienterede mennesker er det umuligt ikke at blive revet med af den episke og flot fotograferede fortælling om Jaguar Paw (Rudy Youngblood).
I første omgang med en nærværende og nærmest hyggelig etablering af personerne i en fredelig indianer-stamme i tiden, kort før spanierne opdagede (og ødelagde) den fascinerede kultur.
Ubærligt brutal
Og så, snap, bliver idyllen smadret af indianere på menneskerov. Ingen skånes, især ikke babyer, kvinder og oldinge.
Det er chokerende brutalt. Og især helt ubærligt at se, hvordan små børn står alene og magtesløse tilbage, mens de voksne bundet og bastet bliver slæbt af sted.
Og det på en måde, der får Rødder (hvis nogen husker den slavefilm) til at ligne det rene Teletubbies.
Ofringsritualerne i nærmeste tempel er heller ikke for sarte sjæle. Afhuggede hoveder og udskårne hjerter, der stadig bløder og banker. Sadisme i sin mest grusomme form. De sidste tre kvarter af det 139 minutter lange drama er ren forfølgelses-film. Jaguar Paw får chancen (under en dyrisk leg) til at løbe hjem.
Super action
I en underjordisk grotte venter hans kone og barn, godt gemt af vejen, men også ude af stand til at komme op, mens regnvandet truer med at drukne dem. Dobbelt-fare, med andre ord.
Den flugt er et af de mest åndeløse action-kick i filmhistorien. Vildt, nervepirrende, konstant overraskende.
Og imponerede iscenesat. Selv en vaskeægte jaguar er i spil.
Mel Gibson har hermed givet baghjul til den lidt for glorificerende Braveheart og lavet en lang mere rå, intens og betagende film.
Et mesterværk, der bør aftvinge respekt, selv hos hans modstandere.
Apocalypto har premiere fredag 19. januar