En række kommercielle tv-stationer har sat sig for at indhente DR s suveræne forspring på tv-drama, og det vil give danskerne flere dramaserier at vælge imellem. Og der skal nok være seere til dem, mener medieforsker på Aalborg Universitet Gunhild Agger.
»Seertallene til DR s Forbrydelsen viser, at der er en vældig opslutning bag velproduceret dansk drama,« siger Gunhild Agger.
Det er en ny Public Service Pulje på 75 millioner kroner, der nu giver DR s konkurrenter luft under vingerne. Puljen kan kun søges af kommercielle tv-stationer, og millionerne skal bruges på at udvikle dansk tv-dokumentar og tv-drama.
Blandt andre TV3 håber at få del i den nye pulje, og pengene skal gå til drama-satsninger.
»Drama kan noget, som de andre genrer ikke formår. Vi kan få fat i en helt anden type seere og gøre TV3 attraktivt for flere mennesker,« lyder det fra TV3 s dramachef Lars Feilberg, der dog understreger, at TV3 ikke er ude på at efterligne DR s Forbrydelsen eller ’Rejseholdet’.
Men det ville både TV3, TV 2 og andre kommercielle tv-stationer også få overordentligt svært ved, lyder det fra DR s dramachef Ingolf Gabold. Han hilser den øgede konkurrence velkommen, men tvivler på, at tv-stationerne er parate til at ofre de penge, der skal til for at komme op på DR s niveau.
»Hvis jeg skal være helt ærlig, så kommer der til at gå mange år før, der er nogen, som når op på siden af DR s dramaafdeling. God tv-dramatik er som god vin og biler: jo dyrere, jo bedre,« siger Ingolf Gabold.
Skuespillernes lønfest
Den øgede konkurrence på tv-dramatik kan dog gøre dramaproduktionen endnu mere kostbar, end den allerede er i dag. Tv-stationernes kamp om at få landets mest kendte skuespillere med i netop deres dramaserie kan skrue stjernernes lønninger gevaldigt i vejret.
»I den her branche betyder øget konkurrence ikke altid billigere priser,« siger Ingolf Gabold.
Resultatet af lønfesten kan blive, at danske seere skal til at vænne sig til en masse nye talenter på fjernsynet, mener medieforsker Gunhild Agger. Hun anbefaler de kommercielle tv-stationer at satse på unge skuespillertalenter i stedet for på de sikre, men dyre kort såsom Ulrik Thomsen og Lars Mikkelsen.
»Hvis man vil ind på det her marked, er det en god idé at lancere unge, uprøvede kræfter,« siger Gunhild Agger.