Krisen er god at for forstand af, og det benytter mange unge ledere i erhvervslivet sig af, skriver Berlingske Tidende.
Avisen henviser bl.a. til en undersøgelse fra Dansk Erhverv, der er gennemført blandt 165 virksomheder. Den viser, at lederne i seks ud af ti virksomheder mener, at lederne i krisetider bliver bedre til at kommunikere.
Birgitte Meisner, fagchef for HR og ledelse i Dansk Erhverv, og hendes kolleger har siden januar har fået tre gange så mange henvendelser fra ledere, der har spørgsmål til, hvordan de skal rådgive om krisehåndtering, afskedigelsessamtaler, og hvordan man styrker de blivende medarbejdere.
Efter Birgitte Meisners mening er det især ledere med under ti års erfaring, der bruger krisen som ledelsestræning.
En endnu ikke offentliggjort undersøgelse fra Ledernes Hovedorganisation viser ifølge arbejdsmiljøchef Lars Andersen, at 54 procent af lederne bruger krisen til at "lære en masse". 51 procent ser direkte muligheder i at blive dygtigere ledere i krisetider.
Undersøgelsen fra Lederne viser desuden, at lederne bruger krisen til at styrke sig selv i at være innovativ - og opdyrke nye markeder.