10-20 borgere har dagligt ringet til den særlige hotline i Arbejdsskadestyrelsen, der blev oprettet, da en undersøgelse fra Kammeradvokaten den 25. juni afslørede fejl i godt halvdelen af sagerne, skriver Fagbladet 3F.
Og foreløbig har 401 borgere anmodet om at få deres sag genoptaget eller en tidligere afvist sag behandlet igen. Yderligere 71 har henvendt sig med spørgsmål om private erstatningssager, herunder sager om erstatningsansvar og sager om ulykkesforsikring for personskade uden for arbejdsskadeområdet. Det oplyser Arbejdsskadestyrelsen til Fagbladet 3F.
Hos Ankestyrelsen, der i nogle tilfælde har truffet den seneste afgørelse i en sag, mærker man også konsekvenserne af den kritiske undersøgelse fra Kammeradvokaten. Her har 135 borgere indtil videre henvendt sig.
Det er mange, mener Ulla Sørensen, ansvarlig for 3F's arbejdsmiljøpolitiske område.
- Folk er på ferie, og der vil formentlig komme mange flere henvendelser. Jeg tror, at mange af vores medlemmer går rundt og er usikre på, om de har fået en korrekt afgørelse i deres sag, siger Ulla Sørensen, der sammen med Dansk Metal har krævet en garanti for medlemmernes retssikkerhed og en løbende, uvildig kontrol af sagsbehandlingen i Arbejdsskadestyrelsen.
Hvorvidt den enkelte borger får noget ud af at få sin sag behandlet igen eller ej, er endnu uvist. Arbejdsskadestyrelsen oplyser, at der indtil videre kun er blevet afgjort et mindre antal sager, som primært har handlet om anerkendelse af arbejdsskader.