Et skuffende regnskab fra A.P. Møller - Mærsk giver kontant afregning på fondsbørsen i København.
Torsdag eftermiddag falder A- og B-aktierne i A.P. Møller - Mærsk knap 10 procent.
Det sker efter et kvartalsregnskab, der viste stigende omsætning, men samtidig et underskud på 239 millioner dollar. Det svarer til 1,5 milliarder danske kroner.
- Mærsk tjener ikke nok penge i første kvartal, og det skuffer investorerne. Mærsk har ikke været god nok til at styre omkostningerne, vurderer senioranalytiker Morten Imsgard fra Sydbank.
- Det skal ses i lyset af, at Mærsk selv er meget klar i mælet om at for at vinde i den globale containerindustri, så skal man være verdensmester i at styre sine omkostninger. Og det må vi bare sige, at det er Mærsk ikke i første kvartal, siger han.
Torsdag eftermiddag falder både A- og B-aktierne i A.P. Møller - Mærsk knap 10 procent til henholdsvis 8670 kroner for en A-aktie og 9162 kroner for en af de mere handlede B-aktier.
Det er blandt andet det tyske rederi Hamburg Süd, som Mærsk opkøbte i 2017, der er kommet til med en højere omkostningsbase, vurderer Morten Imsgard.
Dertil kommer stigende brændstofpriser, flere udgifter til havneterminaler og ugunstige valutakurser, som ligeledes koster dyrt for Mærsk.
- Der er andre globale containerrederier, som simpelthen er bedre til at tjene penge end Mærsk, og det er selvfølgelig bekymrende for investorerne, siger Morten Imsgard.
Også chefaktieanalytiker Michael Friis Jørgensen fra Alm. Brand fremhæver, at problemerne i Mærsk kommer samtidig med, at konkurrenter fra Kina og Japan har løftet deres indtjening over markedsniveau.
Topchef i A.P. Møller - Mærsk Søren Skou kalder selv resultaterne utilfredsstillende på den korte bane - især i den største division Ocean, der dækker containerfragt og havneterminaler.
Regnskabet for første kvartal er det første med en ny struktur i Mærsk, der skal gå fra olie- og rederigigant til transport- og logistikgigant. Derfor er blandt andet olieforretningen solgt fra.
- Mærsk er i gang med en historisk stor transformation af hele virksomheden, hvor man mere eller mindre skal genopfinde sin egen forretningsmodel, siger Morten Imsgard.
- Mærsk står med både kortsigtede og langsigtede udfordringer i øjeblikket, og der er rigtigt mange bolde i luften. Men selskabet er nødt til at holde fokus på den daglige drift, så man ikke taber den daglige kamp om at holde på kunderne og styre omkostningerne.
/ritzau/