Læseheste i alle aldre, ministre og ivrige bogfans kæmpede om pladsen, da Bogforum fredag formiddag slog dørene op for årets store hyldest til bøgernes verden.
Ud over at spotte tv-kendisser og lytte til samtaler med berømte forfattere kunne publikum i år glæde sig over endnu en nyhed – nemlig lydbøger.
I løbet af det seneste år har flere danske forlag oplevet en nærmest eksplosiv interesse for lydbøger, og flere steder på messen er der mulighed for at lytte til smagsprøver og købe både voksen- og børnebøger i CD- eller Mp3-format, typisk til samme pris som almindelige bøger.
Gyldendal er et af de forlag, som i år har oplevet stor vækst inden for genren, som indtil i dag primært har været forbeholdt bibliotekerne, men nu også har bredt sig til almindelige boghandlere og sågar tankstationer langs landets motorveje.
Succeshistorier
Siden maj har forlaget med stor succes udgivet omkring 80 forskellige lydbøger, herunder bestsellere som Harry Potter, Ole Lund Kirkegaard og Liza Marklund.
Forlaget har derfor store forventninger til det nye marked.
»Vi satser meget på lydbøger og kan mærke, at interessen og efterspørgslen vokser hele tiden. I begyndelsen var det mest børnebøger, der solgte, men nu sælger vi lige så mange til voksne,« siger Gertrud Smith, redaktør hos Gyldendal Lyd.
Hos forlaget Lydbogen.com satser man stort på især læserne bag rattet.
»Mange af vores kunder er langturschauffører, som gerne vil høre en god historie, mens de arbejder. Derfor har vi gjort det nemt og sat stativer med lydbøger op på landets tankstationer, så de er dér, hvor der er behov for dem,« fortæller salgschef Søren Vittrup.
Lytteratur.com er en ny bogklub kun med lydbøger.
Lydbogen fungerer som en traditionel bogklub, men i modsætning til de almindelige bogklubber har man mulighed for at lytte til smagsprøver på nettet inden man køber bøgerne,lyder det fra salg- og marketingansvarlig Joan Søndergaard.
Bogforum fortsætter weekenden ud og der forventes ca. 25.000 besøgende. Se mere på www.bogforum.dk
Du vil modtage en email med et link du skal klikke på, for at verificere din mailadresse. Når du har gjort det, vil du begynde at modtage nyhedsbrevet.
Som nyhedsbrevsmodtager sender vi dig nyhedsbreve indeholdende breaking news, dagens vigtigste nyheder samt redaktionelle kampagner. Når du tilmelder dig nyhedsbrevet, accepterer du samtidig, at nyhedsbrevet kan indeholde kommercielt indhold i form af tilbud, læserundersøgelser, konkurrencer og events fra Avisen.dk samt markedsføring af produkter og ydelser fra 3. part.
..og din tilmelding blev ikke registeret.
Klik eventuelt her, og prøv igen, eller kontakt os på avisen@avisen.dk. Så hjælper vi dig med at blive tilmeldt.