Tid, tid, tid. Når det kommer til efteruddannelse hos lederne, så er tiden et afgørende parameter for, hvor meget det bliver til.
Ifølge Ledernes Ledelsesbarometer så mener knapt to ud af tre ledere, at de ikke har tilstrækkelig tid til efteruddannelse.
"Generelt set har man haft et ordsprog, der siger, at i gode tider har man ikke tid, og i dårlige tider har man ikke har råd. Lige nu er vi åbenbart, når man ser på barometeret, i en situation, hvor det er både og. Der er hverken tid eller råd," siger analysechef Kim Møller Laursen til Newspaq.
Men det går ikke, fastslår han. Efteruddannelse i ledelse skal prioriteres.
"Der skal være både tid og råd. Det er rigtigt nok, at man på den korte bane kan være kriseramt og sige, at der er ikke råd lige nu, men på den lange bane er det dyrt at forsømme, at ledernes kompetence og efteruddannelse inden for ledelse ikke blive vedligeholdt. Det kommer til at koste på bundlinjen på lang sigt," understreger han.
Ifølge Ledelsesbarometeret tager ni ud af ti ledere selv tager initiativ til og har ansvar for deres efteruddannelse. Samtidig er der flere af dem, der lægger større vægt på læring i jobbet end formel lederuddannelse.
Men det bør ikke enten være efteruddannelse eller læring på jobbet, forklarer Kim Møller Laursen. Ledelsesudvikling bør være en kombination af læring på jobbet, reel efteruddannelse og så muligheden for at bruge det lærte i det daglige.
Til trods for at hver tredje leder peger på, at de mener deres efteruddannelse er mangelfuld, så er Kim Møller Laursen alligevel fortrøstningsfuld.
"Det kunne have været værre for, når en tredjedel siger, at deres efteruddannelse er mangelfuld, så er der også to tredjedele, der siger, at det ser fornuftigt ud. Men vi skal selvfølgelig have fat i den tredjedel. Man skal finde ud af, hvordan man løfter de ledelseskompetencer, som, man lige præcis synes, mangler," siger han.