Unge, som begynder på læreruddannelsen, dropper ud i stort tal.
Ifølge de studerendes forening er det uddannelsens reform fra 2007, som bærer en del af ansvaret.
"På grund af reformen har mange følt sig som forsøgskaniner, men derudover er det en kombination af, at vi ikke har særligt mange timer, samt at vi ikke har fået synderligt meget vejledning," forklarer næstformand i Lærerstuderendes Landskreds Kasper Nordborg Kiær til Newspaq.
Reformen indebar blandt andet færre linjefag og ny struktur, men de unge efterspørger først og fremmest mere faglighed igennem flere timer.
Danmarks Evalueringsinstitut, som står bag undersøgelsen af frafaldet, peger på, at de unge ikke ved, hvad de går ind til. Derfor dropper de ud.
Næstformanden er enig:
"Hvis man havde supplerende optagelsessamtaler til læreruddannelse, så ville det gøre, at folk havde en bedre forventning af, hvad de går ind til. På den måde får man dem ind, som virkelig gerne vil," siger Kasper Nordborg Kiær.
Han anbefaler derudover politikerne til at holde sig fra flere store reformer de nærmeste år. Nu behøver man ro.