Læreren forsøgte at få Rasmus til at give en god evaluering
Det fik konsekvenser for Rasmus Nonbo, da han gav en negativ evaluering af DEKRA's undervisningsforløb. Foto: Iris / modelfoto.
Rasmus Nonbo er en af de elever, der har oplevet, at læreren forsøgte at påvirke hans evaluering af kurset, da han tog kørekort til lastbil.

Den omstridte skole DEKRA beskyldes for at manipulere eleverne til at give en god evaluering af skolens kurser, efter Avisen.dk har kunne afsløre en skjult videooptagelse og en email sendt fra skolens leder til lærerne. 

Eleverne på DEKRA's kurser bliver sendt hjem før tid og sidder alene ved PC uden underviser store dele af tiden. Alligevel får DEKRA's skoler generelt en god bedømmelse fra eleverne.

Og netop elevernes evalueringer er noget, DEKRA arbejder meget bevidst med, viser en række mails, som Avisen.dk er i besiddelse af. I en af dem opfordrer uddannelseschefen lærerne til at 'føre pennen' for eleverne, når de skal evaluere kurserne.

Rasmus Nonbo er en af de elever, der har oplevet, at læreren forsøgte at få ham til at give en god evaluering, da han tog kørekort til lastbil på DEKRA's skole i Viborg.

- Det var meget sådan noget med, at nu skulle jeg også se positivt på alle de gode ting. Men jeg ser det ud fra den oplevelse, jeg har haft, så de har ikke fået en god evaluering fra mig, siger han.

Har de specifikt sagt, at de gerne ville have, at du gav dem en god evaluering?

- Ja, de vil gerne have, at der kommer en sandfærdig men god evaluering. Men hvordan skal man både lave en sandfærdig og god evaluering, hvis man ikke har haft det godt der?

DEKRA's direktør, Peter Laursen, afviser i en email til Avisen.dk, at skolernes lærere forsøger at få eleverne til at give gode evalueringer.

"Vi hverken opfordrer vores undervisere - eller finder grund til at opfordre vores undervisere - til at påvirke med vores kursisters vurdering af vores kurser – udover selvfølgelig at levere god kvalitet i undervisningen," skriver han.

Gal over evaluering

Da Rasmus Nonbo havde fået sit lastbilkørekort fortsatte han på et andet hold på DEKRA, hvor han skulle tage kørekort til lastbilanhænger. Og her havde det ifølge Rasmus Nonbo en konsekvens, at han havde givet en negativ evaluering.

- De vidste, hvad jeg havde svaret, da jeg kom på hængerholdet. Underviseren talte ikke til mig i to uger, fordi han var gal over det jeg havde skrevet, siger han.

I evalueringen havde Rasmus Nonbo gjort opmærksom på, at underviseren stort set ikke var til stede under teoriundervisningen.

- Det var den daglige leder, der stod for det teoretiske undervisning, men han sad inde på kontoret og lavede alt muligt andet arbejde ved siden af, siger Rasmus Nonbo.

Var han i et andet lokale?

- Ja, altid. Hvis vi havde brug for hans hjælp og kom ind og sagde det, ’ja, så må I altså lige vente til mit møde er færdig’. Men han havde sådan set teoretisk undervisning på det tidspunkt, siger Rasmus Nonbo.

Rasmus Nonbo er langt fra den eneste, der har oplevet at sidde alene med en PC i store dele af teoriundervisningen, selvom det er imod reglerne. På baggrund af Avisen.dk's afsløringer har Styrelsen for Undervisning og Kvalitet startet en undersøgelse af, om der foregår ulovligheder på DEKRA's skoler. 

Læs hele Avisen.dk's dækning af DEKRA's metoder her

Om DEKRA

DEKRA er en tyskejet koncern, som I Danmark består af et moderselskab, som holder til i Brøndby, og syv datterselskaber fordelt over hele landet, som udbyder de såkaldte AMU-kurser. Her kan faglærte, ufaglærte og ledige efteruddanne sig. DEKRA er specialiseret inden for transportområdet og uddanner efter eget udsagn omkring halvdelen af alle erhvervschauffører i Danmark. I løbet af det seneste år har DEKRA stået for næsten halvdelen af alle køreprøver og teoriprøver til lastbilkørekort og buskørekort.

I 2016 tjente den danske del af DEKRA-koncernen 26 millioner kroner efter skat. I 2015 var overskuddet 24 millioner kroner. Når en elev starter på et lastbil- eller buskursus, får DEKRA 29.000 kroner fra staten i tilskud, mens den virksomhed, hvor eleven arbejder, skal betale 3.540 kroner. Når en ledig tager et lastbil- eller buskursus hos DEKRA, er det jobcenteret og dermed kommunen, som betaler det hele.

For at få den offentlige støtte skal DEKRA leve op til reglerne for AMU-kurser. Blandt andet må DEKRA ikke give eleverne fri før tid, og de må heller ikke lade eleverne arbejde alene ved en computer, uden at der er en lærer til stede. Det er de to steder, hvor DEKRA ikke overholder lovgivningen ifølge de 17 tidligere elever og 5 tidligere undervisere, som Avisen.dk har talt med, og de otte anonyme kursusevalueringer, som Avisen.dk er i besiddelse af.

Kilde: DEKRA's regnskaber, aktindsigt fra Rigspolitiet, Styrelsen for Undervisning og Kvalitet.