Billedet af danske skolelærere som forkælede leverandører af middelmådig undervisning er helt forfejlet.
Sådan lyder det fra Danmarks Lærerforening, der kalder en artikel i KL's nyhedsbrev Momentum for "KL-spin". Artiklen er skrevet på baggrund af nye internationale tal fra Eurostat.
Danmarks Lærerforening køber slet ikke præmissen for, at de danske lærere burde være i stand til at løfte eleverne op på et højere niveau i de Pisa-undersøgelser, der sammenligner elevernes færdigheder blandt OECD-landene.
"Danmarks Lærerforening kan dokumentere helt afgørende fejl. For det første bruger Undervisningsministeriet andre tal. For det andet sammenligner man æbler og pærer. Der er tale om opgørelser, der ikke kan sammenlignes landene imellem," skriver foreningen i en pressemeddelelse tirsdag eftermiddag.
I de seneste tal fra EU's statistiske kontor, der laver en international sammenligning af antallet af elever per lærere i 2009, ligger Danmark som det fjerde af fem lande, der har under ti elever per lærer.
Liechtenstein topper med blot 9,2 elever per lærer, mens lærerne i Tyrkiet som nummer 34 og sidst har flest elever med 22,9 i gennemsnit.
Professor Niels Egelund fra Danmarks Pædagogiske Universitetsskole ved Aarhus Universitet mener dog på baggrund af tallene, at man godt kan snakke om, at samfundet ikke får nok ud af de ressourcer, der bruges på lærerne.
"I eksempelvis USA og Canada får man langt mere undervisning ud af lærerne end i Danmark. Her er en lærer specialist i eksempelvis matematik i 6. klasse og underviser kun i det. Dermed kræver det væsentligt mindre forberedelse end for en dansk lærer, som måske underviser i fem fag på forskellige klassetrin," siger Niels Egelund til Momentum.
Men det afviser lærerformand Anders Bondo Christensen fuldstændig:
"Jeg har været ansvarlig for overenskomstforhandlingerne siden 2002 og kan dokumentere, at Niels Egelunds påstand er usand. Det er mig ubegribeligt, at Momentum alligevel vælger at bringe påstanden uimodsagt," udtaler Anders Bondo Christensen.
Som eksempel skriver lærerforeningen, at de funktioner, der i Danmark varetages af lærere, i England bliver varetaget af andre personalegrupper.
"Det kan aflæses på lærer/elevratioen men betyder ikke, at den danske folkeskole er mere personaletung end den engelske," skriver Danmarks Lærerforening.