På Ordrupgaard kan man lige nu se udstillingen ’Silent Eye’, hvor maleren Michael Kvium med et nyt figurativt udtryk beviser, at han er skarpere end nogensinde
Af Magnus Kaslov
kultur@avisen.dk
@BRØD MED INDRYK:
JJJJJJ
De fleste forbinder formentlig Michael Kvium med dunkle malerier befolket af groteske menneskekroppe. Men en ny udstilling, ’Silent Eye’, med Kviums malerier på Ordrupgaard viser imidlertid, at Kviums kunstneriske univers har forandret sig radikalt. Eller rettere: udvidet sig radikalt. Farverne er blevet flere og lysere, og menneskene er afløst af birkestammer, får, landskaber og skyformationer. Kun enkelte steder – to for at være præcis – stikker de velkendte menneskehoveder dog frem.
Der er helt tydeligt tale om nye hovedværker fra Kvium, der bl.a. med en fascinerende sikkerhed bringer nyt til landskabsmaleriet. Skovbunde bliver mørkegrønne dyb, og en grå himmel tilføres gnister af turkis og skarp gul. Malerierne er teknisk mesterligt udført og har alle en genkendelig kviumsk råhed. En råhed, der nu har fundet et mere køligt og stramt udtryk.
Alle værkerne på udstillingen er skabt specielt til Zaha Hadids nye tilbygning på Ordrupgaard, der er rig på skrånende væge og ukurante udstillingsrum. Umiddelbart en umulig opgave, men det lykkes Kvium imponerende godt.Billederne formår at overtage rummene, så udstillingen bliver en blanding af maleriudstilling og installationskunst. Et vidunderligt eksempel på maleriets muligheder i et udvidet kunstfelt.