Danske virksomheder risikere at bryde loven, hvis de sender en glædelig julehilsen per mail til deres kunder og forretningsrelationer.
Efter Forbrugerombudsmandens opfattelse kan en elektronisk julekort fra et firma med en generel promovering af et navn og logo nemlig kategoriseres som ulovlig spam.
"Et elektronisk julekort har efter forbrugerombudmandens opfattelse til formål at brande virksomheden, og det, mener vi, som udgangspunkt er omfattet af forbudet mod spam," forklarer chefkonsulent for Forbrugerombudmanden, Tina Morell Nielsen.
I Danske Erhverv mener man, at spamlovgivningen tolkes for stramt, når den inkluderer julehilsner sendt per mail.
"I forhold til den hyggelige tradition, som vi har i Danmark for at sende julekort ud, og den måde som danske virksomheder bruger kortet på, der har jeg svært ved at se, hvad beskyttelseshensynet er, eller at det er reklame," siger advokat Tina Bøggild fra Dansk Erhverv, der mener, at retstilstanden er for uklar på området:
"Det er naturligt, at julekortet bliver elektronisk i kraft af den elektroniske udvikling, og der opfatter vi ikke helt, at Forbrugerombudsmandens tolkning helt omfatter udviklingen, der er sket."
Hvis virksomhederne sender det nøjagtigt det samme julekort ud til kunderen på gammeldags vis med Post Danmark, er det til gengæld ikke ulovligt.
"Der gælder andre regler for fysiske breve. Dem må man godt sende, selvom de indeholder reklame," siger Tina Morell Nielsen, men understreger, at hvis en virksomhed plejer at sende almindelige julekort med frimærke, er der en undtagelse i Forbrugerombudsmandens tolkning af spamreglerne.