Den amerikanske elbilproducent Tesla blev med 1248 biler det mest solgte bilmærke herhjemme i december.
I modsætning til andre bilmærker har det dog ikke betydet ekstra travlhed hos en bilforhandler.
Tesla tilbyder nemlig forbrugeren at skræddersy, bestille og betale for selskabets biler på nettet.
En stor del af vores tilværelse foregår i dag på nettet, og bilkøbet har naturligt nok bevæget sig i samme retning, siger direktør i Autobranchen Danmark, Jens Brendstrup.
- Forbrugerne besøger i dag en bilforhandler færre gange, før de beslutter sig for at købe. Og de er i dag væsentligt mere velforberedte, når de møder op, fordi de har gjort deres forarbejde på nettet, siger Jens Brendstrup.
Men selv om nettet tager arbejde fra bilforhandleren, vil bilforhandleren ikke blive arbejdsløs.
- Det er ikke sådan, at du fremover vil købe bilen udelukkende på nettet. Der vil ske en strukturforandring, men behovet for at have en forhandler tilknyttet købet vil stadig være der. Til gengæld bliver det måske i højere grad i en rolle som rådgiver frem for en rolle som sælger, siger han.
Derudover vil bilforhandleren stadig spille en stor rolle i forhold til finansiering og service, vurderer Jens Brendstrup.
Også hos Danmarks største interesseorganisation for bilejere, FDM, har man bemærket en udvikling hen imod mere salg på nettet.
- Der er for eksempel et site som AutoOffer, hvor du kan få finansieringstilbud på nye biler fra forskellige forhandlere uden at skulle besøge forhandleren selv, siger forbrugerøkonom Allan Skytte Christensen fra FDM.
Ofte kan det nemlig godt betale sig at tage kontakt til én eller flere bilforhandlere, før man køber, frem for bare at acceptere vejledende udsalgspris.
FDM anslår, at man kan få mellem 5000 og op til 30.000 kroner i rabat ved at forhandle om prisen.
- Særligt hvis du tager flere elementer ind i den samlede handel, som for eksempel prisen på et billån, forsikring og bytteprisen på din nuværende bil, siger Allan Skytte Christensen.
Hvis du skal låne penge til din nye bil hos en forhandler, er der for eksempel også prisen på den såkaldte stiftelsesprovision at forhandle om.
- Forhandleren formidler lånet, og det skal han selvfølgelig have en løn for, men hvor meget, han skal have, varierer meget, og det er ofte til forhandling, siger Allan Skytte Christensen.
Mange af os vil også gerne prøve en bil, før vi køber.
Alene af den grund vil forhandleren næppe aldrig helt forsvinde, lyder det samstemmigt fra både FDM og Autobranchen.
Fakta: Bilkøbet bliver digitalt:
- Konsulentfirmaet McKinsey anslår ifølge The Economist, at en amerikaner for ti år siden besøgte en bilforhandler fem gange før et køb faldt på plads. I dag besøger amerikaneren forhandleren 1,6 gange i gennemsnit.
- Tendensen er ifølge Autobranchen den samme herhjemme.
- Samtidig er der blevet væsentligt færre bilforhandlere. 
I starten af 00'erne var der ifølge Autobranchen 1500 salgssteder i Danmark. I 2015 var tallet nede på 650.
/ritzau/FOKUS