Stjålne passwords, aflurede cpr-numre og kreditkortsvindel - danskerne bliver stadig mere bange for identitetstyverier.
En ny rundspørge foretaget af Opeepl/YouGov for GF Forsikring viser, at 47 procent af 300 adspurgte danskere i stigende grad bekymrer sig for at blive udsat for identitetstyveri på nettet.
Identitetstyveri betegnes som det at tilegne sig en andens personoplysninger og udgive sig for at være den person. Og selvom det er vanskeligt at sætte præcise tal på, hvor ofte det finder sted, er der god grund til bekymring.
- Det er noget, der stiger for hver dag, der går, som en helt naturlig konsekvens af, at vi er så meget på nettet, som vi er, siger næstformand i Rådet for Digital Sikkerhed, Shehzad Ahmad.
Det stigende antal identitetstyverier har nu fået GF Forsikring til at oprette en såkaldt id-sikring til deres kunder.
- Det er for at sikre, at hvis der er nogen, der går ind og misbruger de elektroniske mærker, man bruger på nettet, så står vi klar til at udrede det bøvl, det giver, siger koncernchef hos GF Forsikring, Martin Nielsen.
På trods af, at sikringen også giver hjælp til forebyggelse af id-tyveri, er det ikke sikkert, at det er nok. Det mener Ivan Bjerre Damgård, ekspert i datasikkerhed og professor ved Institut for Datalogi på Aarhus Universitet.
- Det er faktisk ganske begrænset, hvad man som almindelig bruger selv kan gøre for at sikre sig, siger han.
For selvom sund fornuft ifølge Ivan Bjerre Damgård kan mindske risikoen for identitetstyveri, ligger hovedproblemet ifølge ham udenfor brugernes hænder.
- Så vidt jeg kan se, er der kun en ting, der kan hjælpe på identitetstyveri, og det er, at dem, der yder tjenester på nettet, holder op med at identificere folk ved cpr-numre alene, siger han.
/ritzau/