Den amerikanske musikstreamingtjeneste Napster tager nu kampen op mod Spotify og andre lignende tjenester i Danmark og 13 andre europæiske lande.
Fra og med klokken 01.01 natten til tirsdag blev det nemlig muligt at benytte Napster til at lytte til streamet musik i en stribe europæiske lande.
- Men det er et svært marked at komme ind på, advarer Rasmus Rex Pedersen fra Roskilde Universitet, der skriver ph.d. om musikeres vilkår efter den digitale revolution.
- Napster kommer til at være endnu en spiller på et marked, hvor der er rigtig mange konkurrenter i øjeblikket. Grundlæggende er der nok ikke plads til at have så mange konkurrerende tjenester, hvis alle skal kunne løbe rundt og tjene gode penge, siger han.
- Det er et svært marked at komme ind, og det er i hvert fald vigtigt, at de får gjort opmærksom på sig selv, hvis Napster skal klare den på den lange bane, siger Rasmus Rex Pedersen.
Napster er dog ikke nogen helt ny spiller på markedet. Indtil selskabet blev tvunget til at lukke ned i 2001 på grund af trusler fra musikindustrien, blev tjenesten af blandt andet musikpirater brugt til at sende og modtage musikfiler med.
I 2005 åbnede siden op igen med lovligt salg af musik.
- Det var dem, der gjorde hele idéen, om at man kunne få musik på internettet, til en folkelig idé og blev synonym med filmdeling, siger Rasmus Rex Pedersen.
Når danskerne fra tirsdag kan gå på opdagelse i Napsters enorme musikarkiv, bliver det med mere end 20 millioner titler at vælge imellem.
- Vores mål er at servicere vores musikfans med de mest fleksible og personlige måder at opleve musik på - fra de elskede klassikere til de nyeste udgivelser med internationale topnavne og lokale stjerner, siger Jon Irwin, direktør i Rhapsody, der står bag Napster.
Ud over Danmark, introducerer Napster også streamet musik i Østrig, Belgien, Finland, Frankrig, Irland, Italien, Luxembourg, Norge, Portugal, Spanien, Sverige, Schweiz og Holland.
/ritzau/