Her fredag går danskerne på tilbudsjagt i butikker og på nettet. Black Friday er hvert år den helt store forbrugsfest, og 2018 ser ikke ud til at blive en undtagelse.
Det forventes, at danskerne vil bruge så meget som 3,3 milliarder kroner på at handle ind på nettet og i butikker, viser en ny undersøgelse lavet af Kantar Sifo for PostNord.
Undersøgelsen har spurgt 2.010 repræsentativt udvalgte danskere mellem 18-79 år. Her svarer 28 procent, at de regner med at benytte sig af tilbud på Black Friday.
Samlet set forventes hver af dem at bruge 2.587 kroner i gennemsnit.
Det er især i Hovedstadsområdet, at der bliver brugt mange penge på Black Friday, når man sammenligner de fem regioner. Her ventes forbruget at overstige en milliard kroner. Lidt mere mådehold er der at finde hos nordjyderne, hvor det forventede forbrug er lavest.
Hovedstaden: 1,178 milliarder kroner - 3.122 kroner per borger, der vil handle på Black Friday.
Syddanmark: 808 millioner kroner - 2.939 kroner per borger, der vil handle på Black Friday.
Midtjylland: 554 millioner kroner - 1.998 kroner per borger, der vil handle på Black Friday.
Sjælland: 501 millioner kroner - 2.740 kroner per borger, der vil handle på Black Friday.
Nordjylland: 275 millioner kroner - 1.669 kroner per borger, der vil handle på Black Friday.
Kilde: Kantar Sifo for PostNord
UDVID
Forbruget på Black Friday er bare steget og steget de seneste år. Kigger man kun på Dankort-omsætningen, blev der brugt hele 2,117 milliarder kroner i 2017, viser tal fra Nets.
Det er en markant stigning fra 2011, hvor tallet var 1,083 milliarder kroner.
Black Friday er en amerikansk tradition, der ligger dagen efter helligdagen Thanksgiving.
Artiklen fortsætter under afstemningen.
Forbrugerøkonom i Nordea Ann Lehmann Ericsen mener, at Black Fridays succes i Danmark skyldes, at danske forbrugere tager særligt amerikanske shoppe-'højtider' til sig som aldrig før.
- Danskerne har en sjov tendens til at overtage alle mulige fænomener fra USA, der kan være en undskyldning for at bruge flere penge. Nu er det Black Friday, men vi har jo også gladelig adopteret Halloween og Valentines Day og alle mulige andre alibier for at bruge penge, siger Ann Lehmann Ericsen.
Samtidig peger hun også på, at de danske butikker er blevet bedre og bedre til at gøre danskerne opmærksomme på Black Friday.
- Butikkerne er blevet vildt dygtige til at bombardere forbrugerne med tilbud. Vi får smidt gule og sorte rabatskilte i hovedet, og får hele tiden at vide, at vi skal skynde os at købe det her tv eller den her Playstation, for lige om lidt løber tilbuddet ud, siger Ann Lehmann Ericsen.
- På den måde er der blevet skabt en perfekt ramme om Black Friday som fænomen, selvom tilbuddene i mange tilfælde ikke er særligt meget bedre end det, man kan støde ind i på alle mulige andre udsalg, tilføjer hun.
Artiklen fortsætter under grafikken
Travle postbude
Det er især nethandlen, der er populær i et forsøg på undgå lange køer og overfyldte storcentre, viser en analyse lavet af Wilke for Foreningen for Dansk Internethandel. Samlet set forventer 68 procent af de adspurgte, der skal handle på Black Friday, at købe ind i danske eller udenlandske netbutikker.
Den samme tendens viser PostNords undersøgelse, hvor 30 procent af alle adspurgte kun vil handle ind på nettet.
Derfor får PostNord også travlt, når de mange pakker skal deles ud til danskerne, der godt kan forberede sig på længere køer på posthusene den kommende tid.
- Vi kan se, at danskernes interesse for Black Friday igen i år rammer nye højder, og der er udsigt til, at tirsdagen efter Black Friday kan blive alle tiders største pakkedag hos os, siger Jørgen Fischer, e-handelsrådgiver hos PostNord i en pressemeddelelse.
Det er nogle helt specielle varegrupper, danskerne går efter, når der skal spares penge på Black Friday.
Tøj, sko og smykker - 43 procent
Hårde hvidevarer, elektronik og IT - 33 procent
Ting til boligen - 25 procent
Sports- og fritidsudstyr - 20 procent
Film, spil, musik og software - 17 procent
Legetøj til børn - 15 procent
Kosmetik og helseprodukter - 16 procent
Bøger - 12 procent
Gavekort, oplevelser, restaurantbesøg, koncerter, biograf - 8 procent
Mad og drikke - 7 procent
Rejser - 6 procent
Ingen specielle varegrupper - 11 procent
Kilde: Wilke for Foreningen for Dansk Internethandel. Danskere der ikke har svaret 'nej' til Black Friday handel. I alt 644 besvarelser ud af 1.151 repræsentativt udvalgte danskere.
UDVID
Hos elektronikkæden Power sætter man alle sejl ind på, at nyde godt af danskernes købelyst. Allerede torsdag aften starter tilbuddene på hjemmesiden, og så går den vilde tilbudsjagt ellers.
Hos Power regner man med, at man på Black Friday omsætter for et beløb svarende til 14 dages normal omsætning. Sammenlignet med sidste år forventer man, at salget stiger med 15-20 procent i butikkerne og på nettet, hvilket vil sætte omsætningsrekord.
- Konkurrencen inden for elektronik er benhård, så vores tyvstart er samtidig en satsning, hvor det handler om at opnå danskernes opmærksomhed først, udtaler kædens direktør Jesper Boysen.