Vikartimer i folkeskolen går alt for ofte op i tant og fjas frem for faglig undervisning. Det får nu både skolelederne og en professor til at råbe vagt i gevær.
Politiken kan tirsdag på baggrund af tal fra Undervisningsministeriet fortælle, at flere end hver anden vikar i folkeskolen ikke har en læreruddannelse, og timerne bliver ofte brugt på at spille rundbold eller at se film.
- Når vikarerne ikke er uddannede, bliver undervisningen ofte til underholdning, siger professor og grundskoleforsker ved Aarhus Universitet Niels Egelund til Politiken.
- Den planlagte undervisning bliver ikke gennemført, og det gør det næsten umuligt for den faste lærer at følge op på vikartimerne. Det skader naturligvis elevernes læring, siger han.
Ifølge Undervisningsministeriets undersøgelse, stod der en vikar bag katederet i otte procent af undervisningstiden i 2010 og 2011. Det er næsten hver tiende skoletime, som skal varetages af en afløser.
Ifølge Niels Egelund bør man gøre det lovpligtigt for skolerne at indrapportere vikartimer. På den måde kan myndighederne bedre få et overblik over på problemet.
Formand for Skolelederforeningen Anders Balle opfordrer landets skoleledere til at holde igen med at bruge vikarer, som ikke er kvalificerede.
- Det har vi gjort ved to gange at sende brev ud til skolelederne med budskabet om at bruge uddannede lærere. Men i sidste ende er det den enkelte skole, som bestemmer, hvordan de vil håndtere problemet, siger Anders Balle til Politiken.
/ritzau/