De danske restauranter og hoteller giver en udstrakt hånd til flygtninge, der søger arbejde.
I restauranternes køkkener og hotellernes receptioner stiger beskæftigelsen mere end i nogen anden branche. Og virksomhederne forventer, at manglen på hænder fortsætter de kommende år.
For nogle af de mange nytilkomne flygtninge kan det åbne en dør ind til arbejdsmarkedet.
Det fortæller HORESTA, der er brancheorganisation for hotel-, restaurant- og turisterhvervet, hvor flygtningene kan blive en afgørende styrke.
- Det er ikke den lette løsning, men forhåbentlig kan det være med til at løfte udfordringen med flygtninge. Og så giver det noget arbejdskraft, siger politisk chef i HORESTA, Kirsten Munch Andersen til Avisen.dk.
3F: Andre kan også løfte turismen
Fagforeningen 3F genkender billedet af en branche i vækst. Som fagforening repræsenterer de størstedelen af dem, der arbejder med turisme.
John Frederiksen, næstformand i 3F Privat, Service, Hotel og Restauration, bakker op om, at flygtninge kan være en del af løsningen.
Men han minder om, at trepartsforhandlingerne ikke er ovre.
- Nu sidder man med næste del i trepartsforhandlingerne, hvor vi skal have styr på efteruddannelse af ledige og dem, der vil videre i branchen. Flygtninge er kun én del af en hel løsning, siger John Frederiksen.
Tager ikke jobbet fra andre
Over halvdelen - 60 procent - af virksomhederne i turistbranchen skal ansætte flere medarbejdere i de kommende år, viser en rundspørge fra HORESTA.
Og 20 procent af virksomhederne forventer, at andelen af udenlandsk arbejdskraft vil stige.
Men flygtninge vil ikke få jobs på bekostning af arbejds- og elevpladser til danskere, understreger HORESTA.
- Vi har mangel på elever. Vi har brug for flere hænder, og vi vil også rigtig gerne have flere danskere i arbejde, siger Kirsten Munch Andersen, politisk chef i HORESTA.
Mens der ikke er mangel på elevpladser hos receptionister og tjenester, mangler 500 eleverne på Gastronomuddannelsen en elevplads, viser tal fra Undervisningsministeriets databank.
De har enten valgt at tage i skolepraktik eller søger stadig efter en plads. Og de elever må ikke blive glemt, pointerer John Frederiksen fra 3F.
Mange udlændinge ansat på restauranter
Mange af dem, der i dag tager sig af turister i Danmark, har en udenlandsk baggrund.
Blandt medarbejderne på danske hoteller har 18,4 procent en anden etnisk oprindelse end dansk, mens det gælder for 27,5 procent på restauranterne.
- Vi har en masse mindre virksomheder, der har et internationalt miljø - også når det kommer til deres medarbejdere, siger Kristen Munch Andersen.
Det gør, at branchen vil have nemmere ved at løse nogle af de udfordringer, der følger med at ansætte flygtninge, mener hun.
Ikke uden udfordringer
Selvom erfaringerne og behovet er tilstede, bliver det ikke nødvendigvis nemt at få flygtninge i arbejde. I et erhverv med stor kundekontakt er kravene til engelsk og dansk for eksempel stort.
I fredags blev en del af udfordringerne præsenteret for beskæftigelsesminister Jørn Neergaard Larsen (V).
Det skete som en del af partnerskabet, der følger op på det topmøde for integration, statsminister Lars Løkke (V) holdt på Marienborg i efteråret.
Partnerskabet består af en række virksomheder, der stiller pladser til flygtninge til rådighed.
En god investering
Men selvom det vil være svært at få flygtninge i arbejde, kan det give noget ekstra, mener den politiske chef i HORESTA.
- Når man som virksomhed yder den ekstra indsats, får man også rigtig loyale medarbejdere, der også vil gå det ekstra stykke - hvad end det er flygtninge eller andre, der har svært ved at få fodfæste på arbejdsmarkedet, forklarer Kirsten Munch Andersen.