Særlige togkonduktører, der følger fodboldhooligans på vej til kamp, har ikke bare fjernet næsten al hærværk i togene. Togkonduktørernes eget sygefravær er også faldet markant.
DSB har siden starten af i fjor udvalgt 42 togførere til at håndtere de hooligans, der er for voldelige til at blive accepteret i de officielle fanklubber, og som ofte har sprættet sæder op, malet grafitti og truet personalet.
Det har mindsket sygefraværet hos togpersonalet på kampdage og reduceret arbejdsskader hos DSBs personale i forbindelse med fodboldkampe til en om året mod typisk 7-8 før.
"Før havde jeg medarbejdere, som blev nervøse og fik ondt i maven, så snart de fik vagtplanen og kunne se, de skulle arbejde på en fodbolddag. Nu er det fuldstændig omvendt," siger underdirektør i DSB, Erik Christensen.
DSB brugte i 2008 mellem 7 og 10 millioner kroner på hooliganrelateret hærværk. I seneste superligasæson var omkostningerne faldet til blot 150.000 kroner.
Udvider konceptet
Årsagen er de ekstra togsæt, som DSB indsætter til de såkaldte højrisikokampe, hvor Rigspolitiet vurderer, at der er en øget risiko for vold og hærværk.
I togsættene er tre til ni særlige togførere, "fodboldguider", der har været på kursus i at håndtere hooligans - noget der i bund og grund blot er at tale med dem som med alle andre, siger initiativtager og personalechef Malene Bresson:
"Vi er på fornavn med dem. De ser os ikke som folk i uniform, men som de personer, vi er. Så når vi siger, at vi gerne vil køre dem til fodbold, hvis de ikke er voldelige eller ødelægger noget, er de helt med."
Politiet optrappede fodboldhærværk
Fodboldguiderne har i togene afløst de politieskorter, der ofte har fulgt hooligans på vej til og fra stadion. Og det er faktisk en af grundene til, at der ikke længere ballade.
"Politiet har ofte haft en stereotyp opfattelse af fodboldfans, som kan være med til at optrappe konflikterne," siger Kristian Rasmussen, der på Aarhus Universitet forsker i fankultur og hooliganisme.
DSB indsatte sidste fodboldsæson 207 togsæt udelukkende for fodboldfans.
Omkostningerne ved at bruge ekstra ressourcer på hooligans er, ifølge DSB, dækket fuldt ind ved de indtægter, de får fra togbilletter, som fansene - i modsætning til før - nu villigt betaler.