Børn og unges vej fra plyssæderne i biografen til den lokale legetøjsforretning er i år blevet væsentlig kortere. Film som Spiderman, Turtles, Pirates of the Caribbean og Transformers er med til at gøre 2007 til et rekord-år for legetøjskæderne. De langer i øjeblikket film-legetøj eller ’merchandise’ over disken som aldrig før. Køberne er de yngste biografgængere, der knap nok har gumlet de sidste popcorn i sig.
Varedirektøren for legetøjsgiganten Top-Toy i Danmark, der blandt andet ejer BR og Toys R Us, bekræfter, at 2007 med perlerækken af populære amerikanske børne- og ungdomsfilm bliver et særdeles indbringende år.
Skidedyrt for familier
- 2007 er helt exceptionel, fordi antallet af blockbusters i biograferne har været så stort, siger varedirektør Villy Gravengaard.
Ekspert i børn og unges forbrugerkultur Sophie Esmann Andersen fra Handelshøjskolen i Aarhus forklarer det øgede salg af film-legetøj med, at børn og unge i stigende grad bruger det, de ser på film eller tv, i deres eget liv.
-Vi opdrager vores børn til, at de kan digte videre på handlingen i eksempelvis Bamse og Kylling, og det gør de så også, når de har set en film i biografen. Filmen bliver en del af deres sociale liv, og der spiller computerspillet og film-legetøjet en stor rolle, fordi børnene leger videre med filmens univers, siger Sophie Esmann Andersen.
Hun mener dog, at der er grund til at være kritisk over for filmenes super-kommercielle univers.
- Børn kan godt føle sig tvunget til at gå ind i legen, og så er det også skidedyrt for børnefamilierne, for plastikfiguren skal selvfølgelig ligne Harry Potter på en prik.
Flere penge i legetøj
Indtægterne fra computerspil og legetøj har mildest talt også en væsentlig betydning for filmproducenterne i Hollywood. Eksempelvis anslås de i alt seks Star Wars-film ifølge CNN at have indtjent små 50 milliarder kroner i merchandise-indtægter, mens filmene ’kun’ indspillede lidt over 16 milliarder kroner i billetlugen. Derfor er legetøjsfabrikanterne mere end villige til at betale store penge for merchandise-rettighederne til film, som de rigtige målgrupper med garanti køber biografbilletter til.
Med de astronomiske indtjeninger in mente er det heller ikke så underligt, at rækken af oplagte mer- chandise-film fra Hollywood i 2007 lægger beslag på biografplakaterne. Og danske børn og unge kan godt begynde at lægge lommepenge til side til endnu en bølge film-legetøj.
I denne måned har filmatiseringen af lillepige-dukke-universet ’Bratz: The Movie’ premiere i USA, og Hollywood har yderligere planer om at filmatisere historierne om smølferne, actionfiguren GI Joe og superhelten He-Man.
Bratz: Babyz vandfald. Med rigtigt vandfald og rutsjebane. Dukken Tali sprøjter med vand, og hendes hår og hale kan skifte farve. Fra fire år. Pris: 249,75 kr. (BR)
Pirates of the Caribbean: Sørøverskibet The Black Pearl med lys og lyd. Faldlem, hemmelig udgang og kanoner der kan affyres m.m. Fra seks år. Pris: 599 kr. (BR)
Spiderman 3 penalhus: Polstret med 10 Spiderman farveblyanter, lineal, viskelæder, blyantspidser, 2 blyanter og notesbog. Fire – tolv år. Pris: 149,75 kr. (BR)