I headhunterfirmaet HumanTrust har man hvert år mere end 200 samtaler med kandidater, når de skal finde den rette medarbejder til et firma.
Netavisen Finans.dk har derfor bedt dem nævne, de største fejl en chef kan begår baseret på, hvad kandidaterne har svaret, når HumanTrust har spurgt dem til emnet.
Særligt fem punkter gik igen. De er som følger:
Chefen der aldrig er der:
En chef der kun yderst sjældent er på sit kontor og som heller ikke er til at komme i kontakt via mobil eller mail, kan virkelig gøre medarbejderne frustreret.
Chefen der bryder aftaler:
Medarbejderne kan sagtens forstå, at chefen har travlt, men det forventes at chefen holder de aftaler, der indgås med medarbejderne.
Chefen der ikke vil være et forbillede:
En chef, der ikke opfører sig som virksomheden ellers forventer at medarbejderne skal opføre sig, skaber sure miner hos medarbejderne. Det kan eksempelvis dreje sig om dresscode, budgetoverskridelser og manglende mødedisciplin.
En chef forventes nemlig at være et moralsk forbillede.
Chefen der bagtaler andre:
En chef bør aldrig bagtale nogen, uanset om det er medarbejdere, kunder eller andre. En chef forventes at lægge en standard for, hvordan tonen og sprogbruget i firmaet skal være.
Chefen der aldrig giver respons:
Hvis en chef hverken giver positiv eller negativ respons til medarbejderne, vil det blive betragtet som om, chefen er ligeglad med medarbejdernes arbejdsindsats. Faktisk foretrækker de fleste medarbejdere negativ kritik frem for ingen kritik.
Kilde: Finans.dk