Jyske Bank skal betale 19.000 kroner tilbage til de pårørende til en afdød mand, som var kunde i banken. Det skriver Fagbladet 3F.
Banken tog sig nemlig nogle friheder i forhold til at administrere mandens konto.
Normalt bliver kontoen spærret ved dødsfald, så der ikke kan foretages udbetalinger fra den. De penge, som går ind på kontoen efter dødsfaldet, tilkommer dødsboet.
I den pågældende sag var mandens dagpenge blandt andet gået ind på kontoen efter hans død. Men Jyske Bank inddrog pengene fra mandens konto for at afdrage på det lån, han havde i banken, og lod også Betalingsservice trække penge fra kontoen, selvom de i princippet burde havde spærret for alle udbetalinger.
Nu har Pengeinstitutankenævnet afgjort, at Jyske Bank ikke havde ret til at trække pengene fra afdødes konto. Banken behøver dog ikke rette sig efter afgørelsen. I så fald bliver familien nødt til at gå i retten med sagen.